Elke klant vertegenwoordigt het bestaansrecht van je bedrijf. Daarom is het zo belangrijk om inzicht te hebben in de waarde van je klant ofwel te weten wat de Customer Lifetime Value is. Dit inzicht biedt mogelijkheden om je strategie aan te passen. Bijvoorbeeld door je te richten op het creëren van waarde voor jouw klanten. Leg bijvoorbeeld de focus op het vergroten van de loyaliteit van klanten. Op deze manier heb je invloed op het verbeteren van de levensduur waarde van klanten en ontstaat er een stabiele groei voor je bedrijf.
Inhoudsopgave
• Customer Life Value meten
• Berekening gemiddelde waarde van klanten
• Gemiddelde levensduur berekenen
• Investeren in je klanten
Customer Life Value meten
De waarde van je klant is te meten en de uitkomst is te gebruiken om je bedrijfsstrategie op het gebied van marketing en verkoop aan te passen. Het meten van de Customer Life Value biedt inzicht in de waarde van de gemiddelde klant. Dit is te vertalen naar de omzet die elke klant voor je bedrijf gaat opleveren. Een langere zogenoemde levensduur van een klant zorgt voor een toenemende waarde.
Berekening gemiddelde waarde van klanten
De Customer Life Value is te berekenen door de gemiddelde aankoopwaarde te vermenigvuldigen met het gemiddelde van de aankoopfrequentie. De gemiddelde aankoopwaarde bereken je door alle inkomsten van je bedrijf door het aantal aankopen te delen. Je kan hiervoor een jaar als uitgangspunt nemen. Het gemiddelde van de aankoopfrequentie is te berekenen door het aantal aankopen te delen door het aantal individuele klanten dat een aankoop heeft gedaan.
Klantwaarde = gemiddelde aankoopwaarde x gemiddelde aankoopfrequentie
Gemiddelde levensduur berekenen
De gemiddelde levensduur bereken je aan de hand van de periode, waarin een klant aankopen doet bij je bedrijf. Heb je geen exacte gegevens bij de hand dan is het mogelijk om een schatting te maken. De Customer Lifetime Value is vervolgens te berekenen door de gemiddelde klantwaarde te vermenigvuldigen met de gemiddelde levensduur.
Investeren in je klanten
Het is natuurlijk ideaal als de Customer Lifetime Value zo hoog mogelijk uitkomt. Je hebt daar zelf invloed op door in je klanten te investeren. Bijvoorbeeld door je klanten waarde te bieden om zo de loyaliteit en tevredenheid te laten toenemen. Dit zorgt er namelijk voor dat er herhaalaankopen worden gedaan, zodat de waarde van je klant groeit.
Mijnzzp.nl