Een copywriter is iemand die professioneel teksten schrijft voor organisaties en bedrijven. De teksten kunnen variëren van teksten voor een “e-commerce bedrijf, brochure teksten voor een productiebedrijf tot artikelen voor nieuwschriften of teksten voor social media. De copywriter kan gespecialiseerd zijn in bepaalde onderwerpen of juist heel breed inzetbaar zijn en over diverse onderwerpen schrijven. Een copywriter heeft (bijna) altijd als doel om iets te verkopen met de tekst. Dit kan uiteenlopen van een product of dienst tot een idee of bepaalde overtuiging.
Inhoudsopgave
Goede copywriter
De achtergrond van een copywriter
Reclameteksten en beeld
De call to action
• Wanneer een copywriter inhuren
Een goede copywriter kan het verschil maken
Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter
Goede copywriter
Wanneer je als copywriter aan de slag gaat moet je over een aantal eigenschappen beschikken. Natuurlijk moet je de taal waarin je schrijft tot op de puntjes beheersen. Je moet de spelling beheersen en weten hoe je een goedlopende zin schrijft. Het is van belang dat je krachtig en kort kan communiceren. Maar naast taalkundig moet je ook creatief zijn. Er is namelijk een overload aan informatie, zowel online als offline. Het is dus van belang dat jouw geschreven teksten opvallen tussen de andere blogberichten, nieuwsartikelen, social media posts of folders.
Hiervoor moet je creatief zijn zodat je teksten kan schrijven die een originele insteek hebben, een aansprekende titel of een interessante inhoud. Combineer dit met een vleugje humor en je hebt gelijk een aansprekende tekst die je lezers boeit. Een andere eigenschap waarover een copywriter moet beschikken is empathie. Je moet jezelf goed kunnen inleven in de doelgroep waarvoor je schrijft. Op deze manier kun je de tekst aanpassen aan de tone of voice, het taalgebruik en het vocabulaire van de doelgroep. Daarnaast moet het natuurlijk ook passen bij de afzender.
Naast empathie beschikt een goede copywriter ook over nieuwsgierigheid. Als copywriter schrijf je niet alleen teksten, maar lees je ook alles wat los en vat zit. Van het laatste nieuws uit de kranten, tot de nieuwste trends op social media. Door je brede interesse kun je daarna veel verschillende soorten teksten schrijven. Bij nieuwsgierigheid hoort ook een kritisch oog. De informatie moet kloppen, maar ook mogen er geen fouten in de teksten staan. Daarnaast is het handig als je grafisch onderlegd bent. Je moet namelijk ook rekening houden met waar een tekst komt te staan.
Zo zal je soms met een opdrachtgever of vormgever moeten overleggen waar de tekst komt te staan in een folder of een website. Als copywriter is het dan ook handig als je beschikt over kennis van HTML, CSS en programma’s van Adobe zoals Photoshop of Indesign beheerst. Voor een tekstschrijver is tegenwoordig ook de opmaak van een tekst belang. Als copywriter moet je dus beschikken over verschillende eigenschappen en is alleen een taalkundig gevoel niet genoeg.
De achtergrond van een copywriter
Copywriter ben je niet zomaar. Vaak hebben goede tekstschrijvers een portfolio opgebouwd en hebben ze voor meerdere opdrachtgevers gewerkt. De meeste copywriters hebben een opleiding gevolgd op het gebied van taal, communicatie of journalistiek. Je kunt denken aan opleidingen zoals Communicatie, communicatiewetenschappen, Nederlandse taal en Cultuur, Journalistiek, Marketing en Communicatie of Tekst en Communicatie.
Je hebt ook copywriters die een commerciële achtergrond hebben en die de opleiding commerciële Economie hebben gevolgd. Vaak hebben ze hun kennis en kunde dan aangevuld met cursussen op gebied van tekstschrijven. Met de grote vraag naar teksten voor websites zijn er ook veel copywriters die cursussen en opleidingen hebben gevolgd op gebied van online communicatie. Zij weten niet alleen hoe ze een tekst kunnen schrijven, maar hebben ook verstand van SEO en hoe ze een tekst voor het web kunnen schrijven.
Reclameteksten en beeld
Zoals eerder gezegd moet een copywriter niet alleen een goed gevoel voor taal hebben, het is ook van belang dat hij visueel ingesteld is. De teksten van een copywriter staan vaak verpakt in een folder, brochure of op een website. Zowel de tekst als het beeld dragen bij aan het doel om iets te verkopen. Als copywriter is het dus handig als je ook visueel ingesteld bent. Vaak hoeft een copywriter niet zelf te zorgen voor foto’s of afbeeldingen, maar werken ze samen met een artdirector. Samen zorgen ze ervoor dat de juiste afbeeldingen worden gebruikt die een tekst aanvullen. Het kan ook weleens voorkomen dat een copywriter een aantal beelden krijgt toegestuurd van een product, idee of dienst en dat hij deze moet vertalen naar woorden. Het is dan de taak van de copywriter om een korte krachtige boodschap neer te zetten die het verhaal van de foto’s of beelden verteld.
De call to action
Een van de belangrijkste onderdelen uit een tekst van een copywriter is de ‘call to action’. Als copywriter heb je vaak als doel om je publiek aan te zetten tot actie. Dat kan zijn door fysiek naar een winkel te gaan om een product te kopen of door een actie uit te voeren voor een website. De ‘call to action’ is dan ook van groot belang in een tekst. Wanneer deze sterk geformuleerd is zal de tekst succesvol zijn. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een pakkende kop boven een poster, een krachtige slagzin voor een organisatie of bedrijf of een krachtige naam bij een verpakking. De meeste succesvolle teksten van een copywriter blijven mensen ook lang bij. Zij weten direct bij de tekst welk product, dienst of merk erbij hoort.
Wanneer een copywriter inhuren
Een copywriter kan om verschillende doelen worden ingehuurd. Het meest voorkomende doel is als je je publiek of doelgroep wilt overhalen tot actie. Met andere woorden als je de bezoekers wilt aanzetten tot actie om de conversie te verhogen. De kracht van een copywriter ligt namelijk in haar vermogen om met woorden en taal de juiste snaar te raken waardoor de doelgroep wordt getriggerd om actie te ondernemen.
Een goede copywriter kan het verschil maken
Het aanzetten tot actie is niet makkelijk. Zeker nu er een overload is aan verschillende informatie zowel online als offline is het steeds lastiger om de juiste doelgroep te raken. Een goede copywriter hanteert de juiste schrijfstijl en heeft affiniteit met betrekking tot het thema. Doordat de copywriter precies weet wie de doelgroep is, kan hij heel gericht teksten schrijven.
Ook hebben ze vaak de kunst onder handen om het gepraat over koetjes en kalfjes uit de tekst te schrappen en een tekst te schrijven die kernachtig en duidelijk is. Ze maken gebruik van opsommingen en noemen de belangrijkste punten van een product, dienst of idee op. Doordat ze precies weten wat er bij de doelgroep speelt, waar ze om vragen of nodig hebben, kunnen ze een tekst schrijven die antwoord geeft op alle vragen en direct aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep.
Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter
Het werk van een copywriter lijkt veel op het werk van een tekstschrijver. Toch zit er een paar verschillen tussen het werk. Een copywriter heeft vaak het doel om een actiegerichte tekst te schrijven en wil met de tekst een dienst, product of idee verkopen. De teksten zijn vaak kort, pakkend en doelgericht. De teksten van een tekstschrijver zijn vaak langer van aard en kunnen ook informatief zijn. Wanneer je op zoek bent naar iemand die de banners voor je website messcherp kan neerzetten, dan is een copywriter de beste keus. Als je actie gerichte en conversiegerichte teksten wilt hebben voor het verkopen van producten of diensten, dan kan je het beste een copywriter inhuren. Ben je op zoek naar een achtergrondartikel, een nieuwsbericht of een blogbericht? Dan kan een tekstschrijver je helpen. Het verschil tussen de twee beroepen is niet heel groot en zit hem vooral in de uitwerking van de teksten.
Mijnzzp.nl