Reputatie marketing heeft betrekking op het beeld dat de buitenwereld van je bedrijf heeft. Het doel van reputatie marketing is om het publieke beeld op een positieve wijze te beïnvloeden. Denk maar aan klanten die een positieve recensie achterlaten na de aankoop van een product of dienst. Of aan de manier waarop je actief bent op social media om je bedrijfsidentiteit te versterken. Er zijn verschillende manieren om reputatie marketing toe te passen en onderstaande tips helpen je daarbij.
Inhoudsopgave
• Begin bij je eigen kanalen
• Breng nieuws naar buiten
• Optimaliseer kwaliteit en service
Begin bij je eigen kanalen
Je hebt een website en bent waarschijnlijk actief op social mediakanalen. Het is van belang om bij je eigen kanalen te beginnen met reputatie marketing. Het is op je website bijvoorbeeld mogelijk om een ‘over ons’ pagina te maken en daarbij een missie en visie te omschrijven. Daarmee creëer je al een stevige basis om een beeld te schetsen van waar je voor staat met je onderneming. Hiermee beïnvloed je het denkbeeld van bezoekers.
Breng nieuws naar buiten
Heb je nieuws te melden over je bedrijf? Maak een nieuwsbericht voor je website, verstuur een persbericht en vermeld het op social media. Een nieuwsbericht kan betrekking hebben op allerlei onderwerpen, zoals deelname aan een beurs, maar ook samenwerkingen met andere bedrijven of een uitbreiding van je bedrijf.
Optimaliseer kwaliteit en service
Lever je kwaliteit dan heeft dit een positieve invloed op de reputatie. Dit is een van de beste manieren om reputatie marketing tot een succes te maken. De kwaliteit heeft niet alleen betrekking op je dienst of product, maar ook op de service die je biedt. Hoe ga je bijvoorbeeld om met klachten van klanten? Neem je deze serieus of leg je de klacht naast je neer? Bedenk dat de wijze van klachtafhandeling invloed heeft op je reputatie. Neem daarom de klachten serieus en bied indien van toepassing een oplossing voor de klant. Nodig klanten uit om een recensie te schrijven en neem de feedback mee in het verbeteren van de kwaliteit en service. Reageer ook zakelijk en inhoudelijk op negatieve recensies om er uiteindelijk op een positieve manier uit te komen.
Mijnzzp.nl