Kleuren roepen emoties op en zijn daarom te gebruiken om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Dat is precies wat je wilt als je bezoekers op je website krijgt. Die wil je verleiden om een aankoop te doen, offerte aan te vragen of contact op te nemen. Je hebt dan ook de mogelijkheid om kleuren te gebruiken die de conversie verhogen. Er zijn een aantal manieren om kleurgebruik toe te passen. Dit met als doel de juiste associatie op te roepen en je conversiepercentage te verhogen.
Inhoudsopgave
• Kleurgebruik met contrast voor meer conversie
• Optimaal contrast
• Maak gebruik van een kleurenpallet
• CTA-button
Kleurgebruik met contrast voor meer conversie
Het belangrijkste voor het verhogen van je conversiepercentage met kleurgebruik is door contrast toe te passen. Dit betekent in de praktijk dat je voor een CTA-button een kleur gebruikt die contrasterend is ten aanzien van de overige kleuren op je website. Het realiseren van contrast is wat dat betreft nog belangrijker dan het kiezen van een specifieke kleur. Er zijn uiteraard kleuren die goed werken, zoals rood of oranje voor een CTA-button. Deze kleuren zijn echter minder efficiënt als je huisstijl op de website ook in deze kleuren is. Er ontstaat dan namelijk geen contrasterend effect, zodat de CTA-button minder opvallend aanwezig is.
Optimaal contrast
Wat is dan een optimaal contrast als je twee verschillende kleuren gebruikt? De zogenoemde kleurtemperatuur is het uitgangspunt om tot een optimaal contrast te komen. Het is ideaal als de kleurtemperatuur van de CTA-knop 180 graden verschilt ten opzichte van de hoofdkleur op je website.
Maak gebruik van een kleurenpallet
Een rond kleurenpallet is een handig hulpmiddel om de ideale contrastkleur voor een CTA-knop te selecteren. Op een kleurenpallet staat rood bijvoorbeeld tegenover groen en blauw tegenover oranje. Je kiest dan als je huisstijl oranje is een blauw CTA-button. Is de websitekleur overwegend rood dan kies je voor een groene conversieknop.
CTA-button
Heb je eenmaal de perfecte contrasterende kleur voor je CTA-button gevonden? De conversie is verder te verhogen als je rekening houdt met nog een paar aspecten. Geef de knop bijvoorbeeld een groot formaat, zodat deze extra in het oog springt. Maak ook gebruik van icoontjes in de CTA-button om nog meer duidelijkheid te bieden. Op deze manier zie je al snel dat de conversie toeneemt.
Mijnzzp.nl