De kosten voor het starten van een eigen bedrijf zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk van verschillende factoren. Wil je een besloten vennootschap of stichting oprichten dan moet je bijvoorbeeld ook rekening houden met het opstellen van een oprichtingsakte. Hiervoor moet je naar een notaris. Daarnaast kan het belangrijk zijn om een ondernemingsplan te laten maken wanneer je externe financiering behoeft. Lees onderstaande tekst en kom alles te weten over de diverse kosten van het starten van een bedrijf.
Inhoudsopgave
Kosten opstarten van een bedrijf
• KvK kosten
• Notariskosten bv
Boekhoudkosten of accountantskosten
Verzekeringen en oudedagsvoorziening
Vervoerskosten
• Marketing en communicatiekosten
Financieringskosten
• Afschrijvingen
Hoeveel moet je minimaal hebben?
• Kan iedereen een bedrijf starten?
Kosten opstarten van een bedrijf
Wanneer je een bedrijf gaat starten zijn er altijd standaardkosten. Dit zijn de kosten die voor elke onderneming gelden. Er zijn diverse manieren waarop je voor jezelf kunt werken. Zo kun je een winkel starten, een bv oprichten, of kun je aan de slag gaan als zzp ondernemer met een eenmanszaak. Wanneer je een bedrijf start zijn er vaak verschillende kosten die je kunt aftrekken van de belasting. Hierdoor kun je in ieder geval flink wat besparen.
Over het algemeen zijn deze kosten de kosten voor de KvK inschrijving, de notariskosten, kantoorkosten, eventuele boekhoudkosten of accountkosten wanneer je de financiële administratie wil laten uitbesteden. Daarnaast kun je te maken krijgen met kosten voor verzekeringen, oudedagsvoorziening en eventuele kosten voor gereedschap en inventaris.
KvK kosten
Wanneer je een onderneming start is het noodzakelijk om je in te schrijven bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is slechts eenmalig en komt neer op een bedrag van 50 euro. Er is geen jaarlijkse bijdragen en er zijn geen andere kosten voor het registreren bij de KvK.
Notariskosten bv
Een notaris regelt het opstellen van de akte die nodig is voor het oprichten van een besloten vennootschap. De kosten voor de notaris worden vrij berekend, waardoor elke notaris zijn eigen tarief kan berekenen. De kosten hiervoor zijn dan ook sterk uiteenlopend en liggen over het algemeen tussen de 400 en 1000 euro.
Boekhoudkosten of accountantskosten
Als ondernemer moet je belasting betalen en jaarlijks btw-aangifte doen. Hiervoor met je nauwkeurig bijhouden wat je hebt uitgegeven en wat de behaalde winst is. Als beginnende ondernemer kun je dit vaak eenvoudig en kosteloos zelf online regelen.
Wanneer je een goedlopende ondernemer bent, is het vaak aan te raden om de hulp van een boekhouder of accountant in te schakelen. Hiermee bespaar je flink wat tijd en moeite uit en zorg je ervoor dat al jouw werkzaamheden keurig geregeld en geregistreerd worden. Uiteraard kun je ook op deze kosten besparen door zelf de werkzaamheden op je te nemen.
Verzekeringen en oudedagsvoorziening
Een eigen bedrijf runnen betekend ook dat je moet zorgen voor verzekeringen en oudedagsvoorziening. Hierbij kun je denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en aan een aansprakelijkheidsverzekering. Je kunt zelf bepalen hoeveel pensioen je wilt opbouwen en hoeveel je hier maandelijks aan wilt afdragen. De kosten hiervoor zijn dan ook uiteenlopend en verschillen per verzekering en per onderneming.
Ook als zzp’er zijn deze kosten van belang. Wanneer je tijdelijk zonder werk komt te zitten, zoals door ziekte, kun je met een verzekering rekenen op een bedrag om op terug te vallen. Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaal je vaak minder dan je denkt. Zo kun je rekenen op ongeveer 1 euro per declarabel uur. De hoogte hiervoor hangt echter samen met jouw leeftijd en met welk bedrag je jezelf wilt verzekeren.
Vervoerskosten
Wanneer je vaak op locatie moet zijn, zoals voor bezorging of wanneer je klanten bezoekt, is het als ondernemer handig om een auto of bedrijfswagen aan te schaffen of te leasen. Vaak kiezen ondernemers ervoor om een auto te leasen omdat ze hiermee goedkoper uit zijn. Dit wordt vaak berekend in de vorm van een maandelijks bedrag.
Houdt er rekening mee dat wanneer je met de auto naar je werk gaat en dit voertuig staat geregistreerd op de naam van je bedrijf, je de btw kunt terugvragen. Wanneer je een auto gebruikt dat geregistreerd staat als privébezit, mogen de kosten voor de zakelijke kilometers worden afgetrokken van de inkomstenbelasting.
Marketing en communicatiekosten
Een uitgebreid marketing- en communicatieplan mag uiteraard niet ontbreken bij een beginnende onderneming. Klanten zijn namelijk nog niet bekend met jouw product of dienst en het is dan ook van uiterst belang om diverse marketing en communicatiestrategieën uit te voeren. Dit kan in de vorm van betaalde advertenties die je zelf kunt laten plaatsen, of door het inschakelen van een professioneel marketingbureau.
Tegenwoordig zijn er veel gratis en goedkope opties, zoals online marketing (social media marketing, email marketing). Echter is het van belang dat je hiervoor wel de juiste kennis hebt zodat je weet hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken.
Wanneer je de hulp inschakelt van een professional, bijvoorbeeld door een eenmalig marketing- en communicatieplan op te laten stellen, of door een full-time marketing- en communicatiemedewerker aan te nemen, kunnen de kosten uiteraard flink oplopen.
Financieringskosten
Een beginnende ondernemer is in de meeste gevallen afhankelijk van een financiering. Om aan financiering te komen kun je bij banken of investeerders om een lening vragen. Wanneer je hiervoor in aanmerking wilt komen is het vaak van belang om een ondernemingsplan te presenteren. De bank of lening verstrekker wil namelijk zien of jouw bedrijf winstgevend gaat zijn en zich onderscheid van concurrenten.
Je kunt ervoor kiezen om dit zelf maken of om dit te laten doen door een professional. Zonder een ondernemersplan is het in de meeste gevallen niet mogelijk om in aanmerking te komen voor bedrijfsfinanciering en kun je wellicht nog proberen een financiering te regelen bij bekende of bij een familielid.
Afschrijvingen
Gelukkig mag je als ondernemer veel bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven en zakelijke kosten aftrekken van de belasting. Dit zijn kosten voor producten en diensten die je nodig hebt om jouw dienst te kunnen verlenen. Je verdeelt de kosten als het waren over de periode dat ze meegaan.
Om een product af te schrijven zijn er enkele voorwaarde aan verbonden. Zo moet het product meer dan €450 exclusief btw-kosten en langer dan een jaar meekunnen. Weet je niet goed hoe dit in zijn werk gaat? Vraag dan om hulp van je boekhouder. De boekhouder heeft de gemaakte investeringen vaak keurig verwerkt in de winst- en verliesrekening en heeft hierdoor een goed zicht op wat afgeschreven kan worden.
Hoeveel moet je minimaal hebben?
Hoeveel vermogen je exact moet hebben voor het starten van een onderneming is zeer uiteenlopend en afhankelijk van de situatie. Wanneer je wilt starten is het aan te raden om enig startkapitaal te bezitten om zaken zoals het opstellen van een ondernemingsplan te kunnen financieren of het betalen van de eerste paar maanden aan huur. Zorg dat je minimaal rond de 10.000 en 20.000 euro aan startkapitaal bezit om eventuele kosten zelf te kunnen dekken.
Kan iedereen een bedrijf starten?
Iedereen kan in principe een bedrijf starten. Eerder was het van belang om minimaal 18.000 euro aan startkapitaal te bezitten. Echter, sinds de invoering van de flex-bv regeling is dit afgeschaft en hoef je in principe nog maar € 50 te bezitten voor de inschrijving bij de KvK. Hierdoor wordt het opstarten van een onderneming een stuk gemakkelijker en kan vrijwel iedereen, met de juiste plannen, zelf een onderneming beginnen.
Bereidt jouw plannen zorgvuldig voor en ga professioneel te werk. Zodra je als onderneming winst maakt, of beschikt over een goede financiering, kun je beginnen met het terugverdienen van jouw zelf ingelegde startkapitaal. Houdt er rekening mee dat de eerste maanden (of in sommige gevallen zelfs jaren) erg lastig zijn en de hoeveelheid winst beperkt blijft. Wees realistische en zorg altijd voor een zo nauwkeurig mogelijk ondernemingsplan.
De opstartkosten voor een nieuw bedrijf kunnen nogal verschillen. In veel gevallen kunnen zzp'ers met een relatief laag bedrag een eigen bedrijf starten.
De meeste ondernemers hebben ook te maken met verschillende bijkomende kosten, na het oprichten van een bedrijf.
Lees ook ons artikel: 10 Tips om een succesvolle zzp-er te worden.
Mijnzzp.nl