Cookies bestaan uit data die te gebruiken zijn om bezoekers van je website te herkennen. Als je een website bezoekt dan krijg je vaak een pop-up te zien die de keuze biedt om cookies te accepteren. Bij het verlenen van toestemming voorzie je de eigenaar van de website van informatie die te gebruiken is om doelgroepen samen te stellen. Deze doelgroepen vormen vervolgens de basis om gerichte marketingacties op te stellen. Google heeft echter laten weten dat cookies uit de Chrome browser met ingang van 2023 verdwijnen. Dan rest de vraag wat te doen als cookies verdwijnen?
Inhoudsopgave
Minder data, minder retargeten
• Alternatief: klantenbestand met e-mailadressen opbouwen
Minder data, minder retargeten
Bij het verdwijnen van cookies in de Chrome browser gaat er een schat aan informatie verloren voor marketingdoeleinden. Google Chrome is de meest gebruikte zoekmachine voor websites en het kan dan ook een grote impact hebben. Het is dan in veel beperktere mate mogelijk om doelgroepen samen te stellen en te targeten om een conversiegerichte campagne op te stellen. Nu kan een websitehouder met behulp van cookies nog zien welke bezoeker het aanbod van een bankstel heeft bekeken op de website. Dat is straks niet meer het geval, zodat je geen optie meer hebt voor retargeting met een advertentie.
Alternatief: klantenbestand met e-mailadressen opbouwen
Bij het verdwijnen van cookies is het belangrijk om te kijken wat de alternatieven zijn. Het is bijvoorbeeld een optie om een klantenbestand op te bouwen door e-mailadressen te verzamelen. In dat geval is het mogelijk om een effectieve e-mailmarketingcampagne op te zetten. Op basis van het verzamelen van e-mailadressen is het zelfs mogelijk om onderscheid te maken in doelgroepen. Daarbij kan je denken aan een doelgroep als jongeren of ouderen of aan een doelgroep met een gezamenlijke interesse, zoals sport of reizen met een camper.
Het is op verschillende manieren mogelijk om e-mailadressen te verzamelen, bijvoorbeeld door bezoekers zich te laten inschrijven voor een nieuwsbrief. Of door een actie te organiseren waarvoor bij deelname het achterlaten van een e-mailadres nodig is. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een white paper aan te bieden of andere interessante informatie in ruil voor een e-mailadres.
Mijnzzp.nl