Team Mijnzzp

Website ontwerpen

In vrijwel alle branches in Nederland is de afgelopen jaren een opvallende groei te zien in het aantal ondernemers. Dat blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Het is met name sinds de pandemie het geval dat steeds meer Nederlanders hebben besloten om voor zichzelf te beginnen.

Dat betekent dus ook dat er meer concurrentie te vinden is in verschillende branches. Hoe zorg je er in zo’n geval alsnog voor dat je opvalt als ondernemer? Simpel: door te investeren in een écht goede website. Die laat je het liefst maken door een professional zoals de experts van Stimmt Digital. In dit artikel geven we je een paar tips voor een goede zakelijke website.

1. Zorg voor een website met een responsive ontwerp

Een website maken kan tegenwoordig iedereen. Er is allerlei gratis en betaalde software beschikbaar waarmee je binnen no time een website hebt gemaakt als zelfstandig ondernemer. Het maken van een echt goede zakelijke website die goed vindbaar is en lekker scoort in de zoekmachines is echter een ander verhaal. Daarvoor is het aan te raden om een professional in te schakelen. Zij weten bijvoorbeeld dat ze een website met responsive ontwerp moeten maken.

Dat is een website waarvan het design op verschillende soorten apparaten op de juiste manier zichtbaar en leesbaar is. Steeds vaker zoeken consumenten via hun smartphone informatie over een product of dienst. Die groep wil je natuurlijk naar je website leiden. Daarom moet je ervoor zorgen dat je zakelijke website in ieder geval over een responsive design beschikt, zodat het design er in ieder geval niet voor zorgt dat ze binnen no time weer vertrekken.

2. Eenvoudige navigatie en snelle laadtijd van belang

Naast een responsive ontwerp is het van belang om naar de laadtijd van je website te kijken. Dit is eveneens onderdeel van je SEO en dus de vindbaarheid van je website. De laadtijd zit hem in verschillende onderdelen, zoals de grootte van de afbeeldingen, video’s en andere ‘zware’ onderdelen. Comprimeer afbeeldingen om de laadtijd te bevorderen, want des te groter deze zijn, des te langer de laadtijd is.

Dat heeft een negatief effect op je bezoekers, aangezien mensen tegenwoordig niet meer lang willen wachten op de resultaten van hun zoekopdracht. Ze zullen sneller geneigd zijn om naar een andere website te gaan wanneer de laadtijd te traag is. Kijk direct naar de navigatie op de website. Is deze toegankelijk en eenvoudig te gebruiken? Dat is een must voor een goede zakelijke website.

3. Waardevolle inhoud: content is king voor ondernemers

De achterkant van de website is dus van groot belang, maar je moet ook wel wat zinnigs te bieden hebben op de ‘voorkant’ van je website. Hierbij draait het anno 2024 nog steeds over het produceren van content. Het gezegde ‘content is king’ is niet voor niets nog steeds relevant. Dat betekent dat je actief moet investeren in het creëren van waardevolle content die er echt toe doet.

Denk aan boeiende blogposts, informatieve artikelen, nuttige tips en adviezen en inzichten in de producten en/of diensten die je aanbiedt. Maak hierbij gebruik van een professionele tekstschrijver die voor jou aan de slag kan gaan met behulp van het toepassen van SEO technieken om zo de inhoud zodanig te optimaliseren dat er meer organisch verkeer naar je website wordt getrokken.

4. Integreer zogeheten call-to-actions (CTA’s) op de website

Met de bovenstaande tips heb je al een goed begin te pakken, maar ben je er nog niet helemaal. Het is bijvoorbeeld ook raadzaam om aan de slag te gaan met de zogeheten call-to-actions op je website, ook wel CTA genoemd. Dit zijn zinnetjes en/of krachtige knoppen die je bezoekers aansporen om iets te doen. Dat kan van alles zijn: van het doen van een aankoop tot het opnemen van contact.

Deze CTA’s zijn ervoor bedoeld om zo voor je bezoeker meer gemak en duidelijkheid te creëren, terwijl je ze aanspoort om iets te ondernemen. Dit leidt uiteindelijk tot meer klikken en hopelijk verkopen. Zorg er wel voor dat deze CTA’s er aantrekkelijk uitzien en dat ze bezoekers echt aanmoedigen om actie te ondernemen. Pas dan hebben dit soort actieknoppen echt nut.

5. Maak gebruik van echte klantbeoordelingen en reviews

Tot slot nog een tip waar veel zzp’ers niet aan denken: maak gebruik van beoordelingen van je klanten en laat die zien op je website. Geef je eerdere klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een review achter te laten of vraag ze om een recensie te geven die jij vervolgens op de website kunt laten zien (na goedkeuring van de klant). Echte beoordelingen zijn ontzettend waardevol voor potentiële klanten.

Dit zorgt onder andere voor het boosten van het vertrouwen van mensen die nog overtuigd moeten worden van je producten en/of diensten. Zij lezen liever echte beoordelingen dan computergegenereerde reviews. Echte mensen kunnen mogelijke klanten vaak heel goed overtuigen van wat je aanbiedt, waardoor dit echt een onmisbaar onderdeel is voor een goede zakelijke website.

De inhoud van dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl

Mijnzzp.nl