Als ondernemer is het enorm belangrijk om online goed zichtbaar te zijn voor potentiële nieuwe klanten. Je doelgroep moet jou, zonder al te veel moeite te hoeven doen, direct kunnen vinden. Een bekende manier om dit te doen is door middel van zoekmachine optimalisatie op je eigen website. Iets wat veel ondernemers echter vergeten, is dat veel mensen ook gebruikmaken van andere tools om een bepaald product of een bepaalde dienst te vinden. Een belangrijk voorbeeld hiervan, is een bedrijvengids. Er zijn tal van online bedrijvengidsen waar jij jouw bedrijf gemakkelijk kunt laten vermelden. Dit kan zowel gratis als betaald. In onderstaand artikel lees je alles wat je moet weten zodat jij jouw bedrijf in de juiste bedrijvengidsen kunt plaatsen.
Inhoudsopgave
Welke bedrijvengidsen zijn er allemaal
• Vermelding in een bedrijvengids: waar moet je op letten?
• Waarom je bedrijf aanmelden bij bedrijvengidsen?
Wat zijn de beste bedrijvengidsen?
• Andere mogelijkheden om je bedrijf te promoten
Welke bedrijvengidsen zijn er allemaal
Er zijn tal van bedrijvengidsen beschikbaar die verschillende doelgroepen aanspreken. Er zijn bijvoorbeeld algemene bedrijvengidsen, die een gids maken voor zeer diverse producten of diensten voor consumenten en/of ondernemers. Ook zijn er bedrijvengidsen die zich op specifieke branches richten. Eén van de meest bekende bedrijvengidsen waarop je jouw bedrijf gratis kunt laten vermelden, is met stip Google Mijn Bedrijf. Dit is een bedrijvengids waar je als ondernemer niet omheen kunt. Hier moet je bedrijf eigenlijk echt wel tussen staan. Er zijn echter nog veel meer bedrijvengidsen die voor jouw bedrijf van waarde kunnen zijn. Zo kun je denken aan gidsen zoals Yelp, die mensen helpt om lokale bedrijven te vinden.
Vermelding in een bedrijvengids: waar moet je op letten?
Voor een vermelding in een bedrijvengids hoef je vaak niet of nauwelijks iets te betalen. Je kunt dus vaak gratis gebruikmaken van deze handige tool om jouw bedrijf extra in de spotlight te zetten. Voordat je jouw bedrijf laat opnemen in een bedrijvengids, is het wel belangrijk dat je eerst eens goed naar de bedrijvengids kijkt. Staan er bijvoorbeeld wel bedrijven in de gids met een goede reputatie, of zijn tal van vermelde bedrijven niet meer actief en is de gids dan ook niet meer relevant? Wordt de bedrijvengids wel bezocht door jouw doelgroep, of zit hier een mismatch in? Ziet de bedrijvengids er wel netjes en professioneel uit? Dit zijn vragen die je jezelf kunt stellen voordat je overgaat tot het aanmelden van jouw bedrijf.
Als ondernemer weet je natuurlijk als geen ander hoe belangrijk de merknaam en reputatie van jouw bedrijf is. Als jouw bedrijf vervolgens vermeld staat op een onoverzichtelijke en slecht bijgehouden website, zal dit niet professioneel overkomen naar potentiële klanten toe. In dit geval kun je er beter voor kiezen jezelf niet te associëren met een dergelijke bedrijvengids, en in plaats daarvan kiezen voor een bedrijvengids van kwaliteit die past bij de uitstraling, kwaliteit en activiteiten van jouw bedrijf.
Waarom je bedrijf aanmelden bij bedrijvengidsen?
Zoals je weet is het enorm belangrijk dat jouw bedrijf online goed vindbaar is. Door je bedrijf in diverse bedrijvengidsen te laten opnemen, vergroot je de online vindbaarheid. Niet alleen dat, ook helpt het laten opnemen van je bedrijf in verschillende bedrijvengids bij de linkbuilding van je website. Dit vergroot direct je online autoriteit. De links die je vanuit deze bedrijvengidsen krijgt, zijn vaak ook nog eens gratis. Dit terwijl de extra links vanuit de diverse bedrijvengids zeer waardevol kunnen zijn voor je SEO.
Daarnaast zijn er veel mensen die allemaal een andere bedrijvengids gebruiken. Wanneer jij niet in de door jouw potentiële klant gebruikte bedrijvengids staat en jouw concurrenten wel, loop je het risico om klanten mis te lopen. Door ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in de relevante bedrijvengidsen is opgenomen, zorg je er dus voor dat je geen klanten misloopt. Ook kun je hiermee een streepje voor hebben op je concurrentie, die mogelijk geen gebruikmaakt van deze handige tool om jouw online vindbaarheid te vergroten.
Wat zijn de beste bedrijvengidsen?
Welke bedrijvengids het beste is voor jouw bedrijf, hangt af van het type bedrijf van waaruit je opereert en op welke soort klanten je je richt. Richt jouw bedrijf zich met name op de B2C-markt en ben je een e-commerce ondernemer? Dan zijn algemene bedrijvengidsen voor jouw onderneming wellicht minder geschikt. In zulke gevallen kun je als webshophouder beter gebruikmaken van Instagram of Facebook en hier actief gaan adverteren. Ben je met jouw bedrijf echter actief in de B2B-markt? Dan zijn bedrijvengidsen voor jou vaak erg waardevol. Ook voor specifieke branches, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de bouw, zijn bedrijvengidsen van grote waarde. Een goed voorbeeld van een bedrijvengids die voor jouw bedrijf waardevol is, is natuurlijk Mijnzzp.nl.
Andere mogelijkheden om je bedrijf te promoten
Natuurlijk zijn er tal van andere manieren om de zichtbaarheid van jouw bedrijf online te vergroten. Zo kun je jouw bedrijf online in de spotlight zetten door actief deel te nemen op zakelijke platforms zoals LinkedIn, of op ondernemersplatforms zoals Higherlevel. Wanneer je deel gaat nemen op dergelijke platforms, is het wel van groot belang dat je waardevolle informatie en content deelt. De mensen op dergelijke zakelijke platforms hebben weinig trek in de zoveelste partij die alleen maar reclame-uitingen deelt om bezoekers aan te trekken. Zorg er dus voor dat je een actieve bijdragen levert op het platform waar de leden iets aan hebben, deel bijvoorbeeld tips of geef goed advies, zonder hier direct iets voor terug te vragen.
Lees ook ons artikel: Welke vormen van online marketing zijn er allemaal?
Mijnzzp.nl