Ben je als ondernemer bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen dan kan je dit gebruiken om nieuwe klanten te werven. De maatschappelijke waarde van je bedrijf kan invloed hebben op je doelgroep om juist voor jouw onderneming te kiezen. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen houd je rekening met de invloed van je bedrijfsvoering en activiteiten op de samenleving, mens en milieu. Je levert bijvoorbeeld een bijdrage om milieuvervuiling tegen te gaan of bent maatschappelijk en sociaal betrokken bij een bepaald project. Zo kan je op een maatschappelijk verantwoorde manier inkopen.
Inhoudsopgave
• Laat zien wat je bedrijf doet
• Ga een samenwerking aan
• Maak je missie duidelijk
• Zet je klanten in
Laat zien wat je bedrijf doet
Er zijn meerdere mogelijkheden om je doelgroep en klanten te laten zien op welke wijze je bedrijf zich bezighoudt met maatschappelijk ondernemen. Dit kan je benoemen op de website van je bedrijf, maar ook via social media laten weten en tot uitdrukking brengen in je marketinguitingen. Daarbij is het wel belangrijk om eerlijk en transparant te zijn over de manier waarop je bezig bent met maatschappelijk en sociaal verantwoord ondernemen.
Ga een samenwerking aan
Een andere manier om nieuwe klanten te werven met maatschappelijk verantwoord ondernemen, is door te gaan samenwerken met organisaties die bij jouw bedrijfsdoelen passen. Dit heeft als voordeel dat je het bereik veel groter maakt en de boodschap die je wilt uitdragen extra kracht bijzet.
Maak je missie duidelijk
Het is verder belangrijk om je missie duidelijk te maken door het verhaal achter je bedrijf te vertellen. Dit is een ware inspiratiebron voor mensen en maakt duidelijk dat je niet alleen geld wilt verdienen met je bedrijf, maar ook een maatschappelijke bijdrage wilt leveren. Je kan ook evenementen organiseren die bij je bedrijfsvoering aansluiten of zelf actief aan de slag gaan door bijvoorbeeld je expertise vrijwillig aan een organisatie ter beschikking te stellen.
Zet je klanten in
Je klanten zijn als ambassadeurs voor je onderneming en in dat kader is het ideaal om deze erbij te betrekken. Bijvoorbeeld door een klantcase te maken, waarin onder meer maatschappelijke verantwoordelijkheid aan bod komt. Zo vergroot je het vertrouwen en bereik je een doelgroep die begaan is met dit thema.
Mijnzzp.nl