Er zijn allerlei tools beschikbaar om meer leads te genereren, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat deze converteren. Een manier om meer succesvolle potentiële leads te krijgen, is door bezoekers te verleiden een whitepaper te downloaden of aan te vragen. Een whitepaper is een effectieve tool in de business-to-business markt, waarmee je een meerwaarde biedt en inspeelt op de koopbehoefte.
Inhoudsopgave
Wat is een whitepaper?
• Voordelen van whitepapers
• Structuur en inhoud
Wat is een whitepaper?
Een whitepaper is een document waarin je kennis deelt om uitdagingen het hoofd te bieden of een probleem op te lossen. Doorgaans verschijnen deze documenten in de vorm van een PDF en is een ideale tool om je doelgroep kennis te laten maken met je expertise. Een white paper is in te zetten als een lead magnet, waarbij jij kennis deelt en de klant een e-mailadres achterlaat. Het document komt doorgaans op een landingspagina te staan die hiervoor speciaal is ontwikkeld.
Voordelen van whitepapers
Een whitepaper biedt verschillende voordelen. Er zijn bijvoorbeeld een groot aantal bedrijven dat bij de oriëntatie in een aankoopproces gebruikmaakt van de extra aangeboden kennis. Op deze manier speel jij je bedrijf in de business-to-business branche dus in de kijker. Bovendien is een groot deel van de zakelijke relaties bereid om een e-mailadres op te geven in ruil voor toegang tot de waardevolle informatie. Verder is bekend dat bedrijven informatie uit een whitepaper delen met anderen, zoals met collega’s.
Structuur en inhoud
Je kan een whitepaper opstellen aan de hand van een bepaalde structuur en inhoud. In elk geval is het belangrijk om een probleemstelling als uitgangspunt te nemen, die herkenbaar is voor de doelgroep. Daarbij kan je laten weten dat er een oplossing is voor het probleem en presenteer je daarbij uiteraard jouw bedrijf, product of dienst.
Een whitepaper staat voor het delen van kennis met probleemoplossing als doel, waarbij er uiteraard sprake is van een commercieel karakter. Het is echter belangrijk om het document niet alleen maar uit verkooppraatjes te laten bestaan. Maak voor de probleemoplossing bijvoorbeeld gebruik van de uitleg van een stappenplan en geef bijvoorbeeld een aantal tips en adviezen weg.
Lees ook: Stappenplan online B2B leadgeneratie
Mijnzzp.nl