In de wereld van het ondernemerschap is groei vaak een van de grootste doelen van een bedrijf, zowel voor startende ondernemers als ervaren ondernemers. Groei is niet iets waar een eindpunt aan zit, het is een continue uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming kan groeien in een landschap met veel concurrentie en vele uitdagingen? In deze blog delen wij een aantal tips die je kunt toepassen om jouw bedrijf zo groot te laten worden als jij zelf wilt.
Marketing
Eén van de belangrijkste instrumenten voor een succesvolle onderneming, is marketing. Hoewel het een bekend concept is, is het niet altijd even makkelijk om een effectieve marketing wijze te bedenken voor jouw bedrijf. Het is namelijk belangrijk om hier goed over na te denken. Je zult moeten begrijpen wat je doelgroep is, wat de interesses van je doelgroep zijn en hoe je je doelgroep kunt aantrekken. Daarbij wil je natuurlijk ook bestaande klanten houden, dus zul je daar ook altijd rekening mee moeten houden. Overweeg om te investeren in zoekmachine optimalisatie, namelijk SEO. Dit zal je online zichtbaarheid vergroten. Ook is het onmisbaar om sociale media-accounts te hebben op diverse platformen. Dit hoeft absoluut niet op alle platformen, het ligt er ook hierbij aan wat je doelgroep is en op welke platformen je doelgroep aanwezig is. Voor jongere mensen zijn dat vaak nieuwe sociale media platformen met content die snel beweegt, zoals korte video’s en foto’s waarbij je in één oogopslag kunt zien waar het over gaat. Op sociale media kun je vaak ook adverteren, waardoor je bij een grotere groep zult opvallen.
En heb je al een nieuwsbrief? Hierin kun je allerlei interessante informatie en de nieuwste acties zetten die relevant zijn voor je doelgroep. Ook is traditionele marketing nog steeds van onschatbare waarde. Denk hierbij aan promotiemateriaal, zoals mokken bedrukken met jouw bedrijfsnaam en logo. Het is een tastbaar item dat dagelijks gebruikt wordt, waardoor je zeker zult opvallen.
Klantenrelaties
Het opbouwen en onderhouden van klantenrelaties is ook erg belangrijk bij het hebben van een eigen bedrijf. Door een band op te bouwen met je klanten, voelen ze zich gewaardeerd. Het opbouwen van sterke klantenrelaties begint dan ook vaak met persoonlijk contact en waardering tonen. Zo kun je relatiegeschenken cadeau geven aan mensen die al lang klant bij je zijn, om te tonen dat je jullie langdurige relatie erkent en waardeert. Zo zullen je bestaande klanten jouw bedrijf gaan aanraden aan anderen. Zo heb je dus een loyale bestaande klant, en een hele nieuwe groep potentiële klanten.
Personeelsbeheer
Als je een team hebt binnen je bedrijf, is het natuurlijk ook cruciaal om je personeel te behouden. Dit doe je door de betrokkenheid van je team te stimuleren. Een betrokken werknemer met motivatie zal veel meer voor jouw bedrijf willen doen dan een werknemer die zich niet betrokken voelt bij jouw bedrijf. Jij bent daarin degene die kan helpen. Een betrokken en gemotiveerd team creëer je namelijk door voor goede arbeidsvoorwaarden te zorgen. Erken als een personeelslid iets goed heeft gedaan en bied genoeg kansen voor ontwikkeling op persoonlijk en professioneel vlak. Zorg er daarbij voor dat je werknemers hun werk goed kunnen combineren met hun privéleven, door thuiswerken en flexibele uren te stimuleren. Door in te spelen op de behoeftes van je werknemers, heb je een productiever en gemotiveerder team.
In samenwerking met maxilia.nl
Mijnzzp.nl