Team Mijnzzp

Producten webshop

Wil je als zzp'er een webshop starten dan krijg je te maken met grote concurrentie. Er zijn veel winkels die online openen, maar soms binnen een jaar alweer sluiten. Daarom is het extra belangrijk om goed van start te gaan met een webshop. Het is tegenwoordig op verschillende manieren mogelijk om een eigen webshop te starten. Een goede voorbereiding is hierbij wel belangrijk. Het is niet voor niets dat veel ondernemers relatief snel weer stoppen met hun webshop. De onderstaande tips en adviezen komen daarbij van pas.

Inhoudsopgave
Gebruik goede webshopsoftware
Laat contactgegevens zien
Maak duidelijke productomschrijvingen
Wees vindbaar met je webshop
Snelle klantenservice
Gebruik een duidelijk retourbeleid
Maak je webshop responsive

Gebruik goede webshopsoftware

Het is belangrijk dat je over goede webshopsoftware beschikt die optimaal toegankelijk is en perfect functioneert. Een duidelijke template maakt daar onderdeel vanuit net als een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur. Het is niet nodig om zelf een webshop te bouwen. Er zijn verschillende aanbieders van webshopsoftware die het een stuk makkelijker maken.

Laat contactgegevens zien

Het is belangrijk dat je webshop betrouwbaar overkomt. Daarom is het van belang om contactgegevens te vermelden. Klanten willen graag dat je bereikbaar bent voor vragen, informatie, adviezen en voor eventuele klachten. Ook is het belangrijk om je aan wet- en regelgeving te houden met betrekking tot verkoop op afstand. Er zijn nog steeds veel webshops te vinden waarop geen contactgegevens opgenomen zijn. Dit geeft natuurlijk geen betrouwbare indruk.

Maak duidelijke productomschrijvingen

Het is voor klanten belangrijk te weten wat voor producten je aanbiedt op je webshop. Laat daarom niet alleen afbeeldingen zien, maar maak per product ook een unieke productomschrijving. Uiteraard geldt dat eveneens voor categorieën, waarin verschillende producten zijn ondergebracht. Het duidelijk omschrijven van de producten is erg belangrijk om gevonden te kunnen worden door de verschillende zoekmachines.

Wees vindbaar met je webshop

Je hebt niets aan een webshop als er geen klanten komen. Het is daarom van belang om voor een goede vindbaarheid te zorgen. In de zoekmachine is de concurrentie enorm groot, maar je dient je webshop wel SEO geschikt te maken. Maak ook gebruik van zoekmachine adverteren en zorg dat je op social media kanalen de aandacht trekt. Als webshophouder is het erg belangrijk om veel aandacht te besteden aan de zoekmachine optimalisatie voor je webshop. Zoekmachine optimalisatie zal voor een groot deel bepalen hoeveel bezoekers je dagelijks krijgt op je webshop.

Snelle klantenservice

Een snelle klantenservice is belangrijk om klanten op hun wenken te bedienen. Daarom is het aan te raden niet alleen telefonisch bereikbaar te zijn, maar bijvoorbeeld ook met een live chat om online vragen te beantwoorden en hulp te bieden.

Gebruik een duidelijk retourbeleid

Een duidelijk retourbeleid trekt een deel van de klanten over de streep die wellicht nog twijfelen over een aankoop. Als het gemakkelijk is voor klanten om een product retour te sturen dan is de koop sneller gesloten. Vanzelfsprekend is het als webshophouder wel belangrijk om de retourzendingen zoveel mogelijk te beperken. Dit kun je ook bereiken door het toepassen van een goede klantenservice.

Maak je webshop responsive

Je klanten bevinden zich online en maken gebruik van verschillende devices, zoals een laptop, tablet of smartphone. Het is van groot belang dat je webshop op het gebruik van deze devices is afgestemd ofwel responsive is. Met andere woorden moet je webshop op alle apparaten goed werken en automatisch de tekst aanpassen naar de grootte van het beeldscherm.

Lees ook ons artikel: nieuwe richtlijnen verwacht voor online verkopen

Mijnzzp.nl