Bij het starten van een bedrijf is het belangrijk om aan de herkenbaarheid voor je doelgroep te denken. Dit is mogelijk door een eigen huisstijl te ontwikkelen. Ook als je al een bedrijf hebt, is je huisstijl met een herkenbaar logo en kleurgebruik van belang. Je benadrukt hiermee namelijk je bedrijfsidentiteit en dit zorgt voor een onderscheid ten opzichte van je concurrenten. Er zijn een aantal tips beschikbaar om vorm te geven aan de huisstijl van je bedrijf.
Inhoudsopgave
• Stel je bedrijfsidentiteit vast
• Maak een bedrijfslogo
• Kies een lettertype
• Bepaal de kleuren
Stel je bedrijfsidentiteit vast
Je bedrijfsidentiteit laat zien wat jouw bedrijf onderscheidend en uniek maakt en hoe je wilt dat je doelgroep je onderneming ziet. Zijn er bijvoorbeeld kledingeisen om formeel en zakelijk over te komen of draag je casual kleding? Je bedrijfsimago laat duidelijk zien hoe je op je doelgroep wilt overkomen.
Maak een bedrijfslogo
Een logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Je kan zelf een bedrijfslogo ontwerpen of dit aan een professional overlaten. Je bedrijfslogo kan bijvoorbeeld bestaan uit een symbool, maar ook uit een woordmerk of natuurlijk uit een combinatie van beide. Bij een beeldmerk kan je denken aan een symbool in de vorm van een afbeelding, maar ook uit een samengesteld ontwerp dat bij je bedrijf past. Het is wel aan te raden om je bedrijfslogo tijdloos te maken, zodat het niet aan een voorbijgaande trend onderhevig is.
Kies een lettertype
Het kiezen van een lettertype lijkt misschien een klein detail, maar heeft veel impact op je uitstraling. Hierbij speelt de lettergrootte eveneens een rol. Je kan het beste voor een combinatie kiezen die goed aansluit bij je bedrijfsidentiteit. Heb je een financieel advieskantoor dan kies je bijvoorbeeld minder snel voor een creatief lettertype dan wanneer je een reclamebureau hebt.
Bepaal de kleuren
De kleuren van je huisstijl komen onder meer terug in het bedrijfslogo, maar ook in andere uitingen. Bij het bepalen van een kleur of kleurencombinatie kan je rekening houden met het effect dat aan specifieke kleuren gebonden is. Kleuren hebben bijvoorbeeld invloed op emoties, zoals blauw een associatie heeft met betrouwbaarheid. Deze kleur past goed bij zakelijke dienstverlening, zoals groen bij een hovenier.
Mijnzzp.nl