Bezoekers van webshops winkelen nogal eens zonder een aankoop te doen. Dat gebeurt natuurlijk ook in kledingwinkels net als in meubelzaken. Een klant die fysiek de winkel uitloopt, laat geen gegevens achter. Bij een bezoek aan een online webshop is dat echter anders en dat maakt het mogelijk om met retargeting klanten terug te halen. Een andere term hiervoor is remarketing en betreft een online marketinginstrument.
Inhoudsopgave
• Laat advertenties zien
• Bezoekers herkennen
Meer omzet met retargeting
Laat advertenties zien
Met de inzet van re targeting is het mogelijk om klanten terug te halen en alsnog te verleiden een aankoop te doen. Of een download of een aanvraag voor een offerte. De truc is heel simpel, want remarketing is in te zetten door heel gericht een advertentie te tonen. Hiervoor is social media ideaal, maar het is eveneens mogelijk om een retargeting advertentie te plaatsen op een andere website.
Bezoekers herkennen
Bij retargeting is het de bedoeling om op je website een code te installeren die het gedrag van bezoekers vastlegt. Iedereen kent wel de cookies die je moet aanklikken om verder te gaan. De cookies en de code bieden de gelegenheid om op een platform je potentiële klant te herkennen. Op dat moment vindt het tonen van de advertentie plaats. Overigens is het wel belangrijk om met online privacy rekening te houden en aan de AVG-richtlijnen te voldoen.
Meer omzet met retargeting
Het doel van retargeting is klanten terug te halen en als je daarin succesvol bent, leidt dat tot een stijging van de omzet. De kans is groot dat bij een tweede bezoek de klant alsnog tot actie overgaat en een offerte aanvraagt, product koopt of dienst afneemt. Om retargeting succesvol in te zetten, is het wel belangrijk dat je eigen website daarop goed is ingericht. Er zijn qua budget bovendien verschillende mogelijkheden. De kosten zijn daarbij onder meer afhankelijk van het bereik dat je wenst.
Verder is het van belang om te onderzoeken waar je klanten aanwezig zijn, zoals Facebook of Instagram. Is er sprake van een zakelijke doelgroep dan is het handig om bijvoorbeeld LinkedIn in te zetten als kanaal om zakelijke klanten weer terug te halen naar je website.
Lees ook ons artikel: baseer je marketingstrategie op de klantreis
Mijnzzp.nl