Team Mijnzzp

Niet betalende klanten

Er zijn altijd debiteuren die geen rekening houden met de betaaltermijn. Dat is vervelend, want dat kost je tijd en bovendien is dat niet goed voor de cashflow van je bedrijf. Het is aan te raden om geen tijd te verliezen als de betaaltermijn is verstreken en zo snel mogelijk te handelen. Daarom stuur je twee dagen nadat de betaaltermijn is verstreken direct een eerste herinnering met het verzoek binnen vijf dagen de rekening te voldoen.

Inhoudsopgave
Eerste en tweede herinnering
Pré-incasso
Incassobureau inschakelen

Eerste en tweede herinnering

Na de eerste herinnering kan het zijn dat de debiteur alsnog niet betaalt. Ook dan is het belangrijk om niet af te wachten, maar weer twee dagen na het vervallen van de extra betaaltermijn een tweede herinnering ofwel aanmaning te sturen. Zie je nog steeds geen geld op je rekening verschijnen? Dan is het tijd voor de volgende stap.

Pré-incasso

Het kost tijd en ergernis als een debiteur ook na een tweede herinnering of aanmaning niet betaalt. Je kan proberen telefonisch contact te leggen om te achterhalen wat het probleem is. Misschien is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken als het de debiteur niet lukt om het bedrag in één keer te betalen. Als het gesprek echter niets oplevert dan is het aan te raden om het pré-incasso traject te starten, waarbij je een waarschuwing doet uitgaan dat er bij het uitblijven van betaling een incassobureau wordt ingeschakeld. Mocht de betaling dan ook nog niet verricht zijn, bel dan eventueel nog even en wijs op extra kosten voor incasso. Na de termijn van veertien dagen draag je de factuur over aan een incassobureau.

Incassobureau inschakelen

Het inschakelen van een incassobureau kan net dat laatste zetje geven aan de debiteur om wel over te gaan tot betaling. Incassobureaus hanteren een actief benaderingsbeleid van debiteuren en sturen brieven of nemen telefonisch contact op met de debiteur. Overigens is het voor een incassobureau niet toegestaan om dwangmiddelen te gebruiken. Als het een incassobureau ook niet lukt om de factuur te incasseren dan is er nog een laatste optie mogelijk en dat is een gang naar de rechter.

Man aan het werkDe meeste ondernemers krijgen wel een keer te maken met opdrachtgevers die de factuur niet voldoen. Het beheren van de debiteuren kan het beste gedaan worden door middel van online boekhouden. Dit kan zeker helpen bij het voorkomen van wanbetalers.

Mijnzzp.nl