Je kan op verschillende manieren een verkoopgesprek voeren, zoals telefonisch of door persoonlijk op bezoek te gaan. Het is belangrijk om je als ondernemer goed voor te bereiden om de kans op een succesvolle verkoop te vergroten. Daarom is het onder meer belangrijk om je te verdiepen in het bedrijf waarmee je het verkoopgesprek voert. Zorg ook dat je kennis hebt van actuele ontwikkelingen die betrekking hebben op jouw branche. Tijdens de voorbereiding is het verder handig om ook op de hoogte te zijn van hoe je concurrenten werken.
Inhoudsopgave
• Kennismaking en inventarisatie
• Aanbieding en bedenkfase
Kennismaking en inventarisatie
Bij een persoonlijk bezoek aan een bedrijf speelt de eerste indruk tijdens een verkoopgesprek een belangrijke rol. Neem even de tijd om met elkaar kennis te maken en begin niet direct over hoe fantastisch je product of bedrijf is. Na een korte kennismaking is het aan te raden om de behoeften van je potentiële klant in kaart te brengen. De antwoorden op jouw vragen geven je een indruk van wat de klant verwacht en kan je daar handig op inspelen. Jouw product biedt bijvoorbeeld de oplossing voor een probleem, zoals het bieden van meer gemak. Productuitbreiding of meer winst maken, zijn eveneens voorbeelden van klantbehoeften. Het is daarbij handig om tijdens het verkoopgesprek ook op non-verbale signalen te letten.
Aanbieding en bedenkfase
Na het vaststellen van de klantbehoefte doe je een gericht aanbod, waarbij jouw product of dienst de oplossing voor het probleem is. Zorg ervoor dat je klant niet in de nee-positie komt, door het gesprek zo vorm te geven dat de ja-positie meer wordt benadrukt. Je klant raakt op deze wijze meer overtuigd van de noodzaak van je product of dienst. Het komt voor dat de klant niet direct instemt met het aanbod dat je doet. Er volgt dan een bedenkfase of je klant ziet nog veel beren op de weg. In dat geval is het belangrijk om elk bezwaar weg te nemen door met concrete en praktische voorbeelden te komen. Op deze manier boek je succes met een verkoopgesprek en loop je de deur uit met een getekende overeenkomst. Bouw daarna de klantrelatie verder uit door in contact te blijven.
Mijnzzp.nl