Je hebt als bedrijf doorgaans met concurrentie te maken. Het is dan ook belangrijk om klanten voor jou te laten kiezen in plaats van voor je concurrent. Een manier om meer klanten aan te trekken, is door te kijken hoe je concurrenten het doen. Dit doe je door een concurrentieanalyse te maken. Je krijgt dan in beeld hoe je concurrenten het doen op het gebied van service, acties, locatie en kwaliteit. Door je eigen zwakke en sterke punten vast te stellen, ligt er ruimte om je bedrijf ten opzichte van concurrenten te verbeteren.
Inhoudsopgave
• Breng je concurrenten in kaart
• Maak gebruik van een concurrentiematrix
• Creëer kansen voor je eigen bedrijf
Breng je concurrenten in kaart
Je brengt eerst je concurrentie in kaart. Heb je bijvoorbeeld een klussenbedrijf en werk je lokaal? Of heb je een webshop met specifieke producten? In de eerste situatie kijk je naar concurrerende bedrijven in je werkgebied. In de tweede situatie is de positie van concurrenten in de zoekmachine belangrijk. Kijk naar de prijzen, service en diensten, maar ook naar de manier waarop de andere bedrijven promotie maken.
Maak gebruik van een concurrentiematrix
De verzamelde informatie over prijzen, service, doelgroep, locatie en kwaliteit plaats je in een concurrentiematrix. Dit is een tabel met daarin de verschillende onderdelen en per concurrent voer je de sterke en zwakke punten per onderdeel in. Dit doe je ook voor je eigen bedrijf. Door alle belangrijke punten in beeld te brengen in de concurrentiematrix zie je al snel waar de concurrentie op voorloopt.
Creëer kansen voor je eigen bedrijf
Nadat je de concurrentiematrix hebt samengesteld, bekijk je welke mogelijkheden je bedrijf heeft om kansen te creëren. Je bepaalt op welke punten jouw bedrijf zich kan verbeteren ten opzichte van de concurrentie. Dit kan bijvoorbeeld door je op de naamsbekendheid te richten. Als je concurrent reclame maakt op social media en veel volgers heeft en jij bent nog niet actief op social media, is dit een verbeterpunt. Je kan bijvoorbeeld ook meer promoties voor klanten houden met speciale aanbiedingen om de klantenbinding te vergroten. Of je richten op het verbeteren van de service waarmee je vervolgens de concurrentie verslaat.
Mijnzzp.nl