Een elevatorpitch heeft als doel om met anderen contact te leggen. Daarin zijn verschillende soorten te onderscheiden, zoals de netwerkpitch en de verkooppitch. Het gaat hier om een korte presentatie of introductie met een pakkende opening en krachtig verhaal. Je vertelt wie je bent en wat je met je bedrijf voor een ander kan betekenen. Het is tijdens de presentatie erg belangrijk om op de juiste manier te communiceren. Het doel van het contact leggen is erop gericht om tot een vervolgcontact te komen. Ontdek hier hoe je een goede elevatorpitch maakt.
Inhoudsopgave
4 vragen: wie, wat, waarom en hoe
• Oefen je elevatorpitch
4 vragen: wie, wat, waarom en hoe
Een goede elevatorpitch start met het vertellen over je passie en wie je bent en waarom je met je bedrijf bent gestart. Je laat jezelf zien als persoon en daarom is het belangrijk je verhaal persoonlijk en authentiek te maken. Uiteraard is het daarbij van belang om je daarbij in te leven in de klant. Je moet je klant het gevoel geven dat jij begrijpt wat de klant nodig heeft en dat jij met je bedrijf daarvoor de oplossing biedt.
Het inspelen op gevoel is een belangrijk element van een goede pitch, omdat het hierbij gaat om vertrouwen. Het is niet eenvoudig om deze start concreet te maken. Neem daarom de tijd voor het maken van je pitch en betrek daar anderen in die jou als persoon goed kennen.
Oefen je elevatorpitch
Niet iedereen heeft van nature de gave om overtuigend over te komen tijdens een elevatorpitch. Daarom is het van groot belang om je pitch te oefenen. Tijdens de oefenpitch kijk je hoe je toehoorders reageren en laat je hen na afloop tips en advies geven. Het is ook handig om je pitch op te nemen. Dan zie je hoe je overkomt op anderen en ontdek je waar de verbeterpunten liggen.
Uiteraard is het van belang om met een pakkende afsluiter te komen. In deze afsluiter maak je gebruik van een call to action. Jij wilt tenslotte wat bereiken met je elevatorpitch en door een call to action aan te brengen, stuur je de ander een richting op die jij wenst. Een call to action kan variëren en bestaan uit het verwijzen naar een vervolg voor een contact. Of nog meer concreet naar een uitnodiging.
Mijnzzp.nl