Bij het starten van een onderneming, waarbij je offertes uitbrengt om klanten binnen te halen, is het van belang om duidelijkheid te bieden. Het gaat hier om een formele prijsopgave die je opstelt voor opdrachtgevers met een vrijblijvend karakter. Doorgaans maken klanten van de gelegenheid gebruik om bij meerdere partijen offertes aan te vragen. Daarom is het extra belangrijk dat jij als ondernemer een goede offerte maakt. Binnen een offerte is het meestal niet nodig om bijvoorbeeld alle materialen los te specificeren. Vanzelfsprekend kan dit wel per offerte verschillen. Zorg er in ieder geval wel voor dat er geen misverstanden kunnen ontstaan over de opdracht en de gewenste kwaliteit van de werkzaamheden.
Inhoudsopgave
Offerte maken in de huisstijl
• Gegevens in de offerte
• Verstuur de offerte zo snel mogelijk
Offerte maken in de huisstijl
Het is aan te raden om voor het versturen van offertes professioneel over te komen. Daarom is het aan te raden om je prijsopgave in de huisstijl van je bedrijf op te maken. Denk aan de kleuren waarin je de bedrijfsnaam vermeld, net als aan een eventueel bedrijfslogo.
Door de huisstijl toe te passen vergroot je onder meer de herkenbaarheid en het straalt een betrouwbaar karakter uit. Als je van een online boekhoudprogramma gebruikmaakt, heb je de mogelijkheid om een basisofferte te maken met je huisstijl en kan je deze steeds weer als concept gebruiken.
Gegevens in de offerte
Het is belangrijk om een aantal verschillende zaken in de offerte op te nemen, zoals uiteraard je eigen bedrijfsgegevens maar ook de gegevens van de opdrachtgever. Denk ook aan de datum net als aan het offertenummer en de geldigheid van de offerte. Verder maak je een duidelijke beschrijving van de werkzaamheden, zodat de klant weet waar op gerekend mag worden.
Zo neem je ook je tarief of de kosten op voor het uitvoeren van de werkzaamheden en vermeld je de btw. Maak duidelijk wat de totaalprijs is en verwijs onderin de offerte naar de algemene voorwaarden van je bedrijf. Sommige bedrijven beschikken ook over een keurmerk. Het keurmerk kan je in dat geval zeker opnemen in de offerte.
Verstuur de offerte zo snel mogelijk
Potentiële klanten die om een offerte vragen, willen zo snel mogelijk inzicht in de kosten. Wacht daarom niet te lang met het versturen van een offerteaanvraag als deze is binnengekomen. De kans is groot dat als je te lang wacht de klant al een keuze heeft gemaakt uit offertes die eerder zijn ontvangen. Verstuur de offerte per mail in een bijlage en richt je in de mail persoonlijk tot de klant. Het is dus ook mogelijk om offertes te maken met een boekhoudpakket.
Mijnzzp.nl