Het is onder consumenten gebruikelijk om bij meerdere partijen een offerte aan te vragen. Bijvoorbeeld om de kozijnen van een huis te schilderen of om een badkamer of keuken te laten installeren. Daarom is het zo belangrijk met je offerte in verschillende opzichten het onderscheid te maken. Zie je offerte bijvoorbeeld als een visitekaartje en afspiegeling van je bedrijfsidentiteit. Dat is al een goed uitgangspunt om een kansrijke offerte te maken. De onderstaande tips helpen je daar eveneens bij.
Inhoudsopgave
• Houd rekening met je tarief
• Zorg voor een moderne lay-out
• Denk aan een persoonlijke benadering
• Wees duidelijk
Houd rekening met je tarief
Het is bij het maken van een kansrijke offerte belangrijk om een eerlijk tarief te hanteren. Je kan de hoofdprijs vragen, maar prijsbewuste consumenten slaan je bedrijf dan waarschijnlijk over. Vooral omdat er nu eenmaal meer bedrijven in dezelfde vijver vissen en op prijs concurreren. Je hoeft ook niet voor het laagste tarief te werken, maar het is wel belangrijk om gangbare prijzen als uitgangspunt te nemen. Dan heb je een basis om net boven het gangbare tarief te gaan zitten.
Zorg voor een moderne lay-out
Het is natuurlijk belangrijk om je offerte op professionele manier vorm te geven. Daarom is het aan te raden een moderne lay-out te gebruiken. In de offerte zorg je dat de bedrijfsidentiteit goed naar voren komt. Bijvoorbeeld door je bedrijfslogo toe te passen en de huisstijl, zoals lettertype en kleuren erin te verwerken. Het is wel aan te raden om de offerte niet al te kleurrijk te maken. Dit leidt alleen maar af.
Denk aan een persoonlijke benadering
Een offerte is zakelijk, maar er is niets mis met een persoonlijke benadering in de prijsopgave. Je kan bijvoorbeeld naar een eerder telefoongesprek verwijzen of naar een ander contactmoment. Uiteraard spreek je de consument ook met de naam e/of achternaam aan om de persoonlijke benadering te benadrukken.
Wees duidelijk
Consumenten die een offerte aanvragen, zijn gebaat bij duidelijkheid. Draai er dus niet om heen, maar beschrijf op een heldere wijze welke dienst je levert voor welke prijs. Om je offerte kansrijker te maken, zorg je voor een oplossingsgerichte omschrijving. Zo bedien je de consument op maat. Vergeet verder niet dat een offerte vrijblijvend is en je het beste kan inspelen op de beleving van de klant.
Mijnzzp.nl