Er zijn nog altijd veel ondernemers die een fysieke winkel hebben, maar zich nog niet op de online verkoop hebben gericht. Of restauranteigenaren die zich niet bezighouden met online bestellingen om bijvoorbeeld thuis te bezorgen. De coronacrisis heeft hier wel enigszins verandering in gebracht, omdat ondernemers genoodzaakt waren om actie te ondernemen. De stap naar de combinatie van een fysieke winkel met een webshop is niet zo ingewikkeld als je weet hoe je dat het beste doet. Voor de meeste ondernemers is het tegenwoordig ook belangrijk om op een bepaalde manier ook online aanwezig te zijn. Niet alle ondernemers hoeven over een uitgebreide webshop te beschikken. Dit kan natuurlijk per winkel verschillen.
Inhoudsopgave
Winkel combineren webshop
• Versterkend karakter winkel en webshop
Winkel combineren webshop
De combinatie van een fysieke winkel met webshop vormt de basis van de cross channel retail. Je bedrijf heeft door deze combinatie twee verkoopkanalen tot de beschikking en dat biedt mogelijkheden om de omzet te laten groeien. De invulling van de online strategie is overigens variabel. Je hoeft bijvoorbeeld als slager met een fysieke winkel niet per se een webshop te hebben om bestellingen thuis te laten bezorgen.
Het is ook mogelijk om klanten online bestellingen te laten plaatsen die zij af komen halen in de winkel. Maak het aantrekkelijk om online te bestellen, zoals door als slager verschillende vleespakketten aan te bieden. De samenstelling vindt dan in de fysieke winkel plaats als er een online bestelling binnenkomt. Uiteraard is het ook mogelijk om als extra service er wel voor te zorgen dat de bestelling thuis bij de klant komt.
Versterkend karakter winkel en webshop
Consumenten maken veel gebruik van internet om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar kleding, decoratie of meubels. Als je een fysieke winkel hebt en een webshop opent dan heeft dat op elkaar een versterkend karakter. Het is bekend dat consumenten zich graag uitgebreid online oriënteren om een aankoop te doen. Er is een gemiste kans als je wel een fysieke winkel hebt, maar geen webshop of website.
Het kan namelijk maar zo zijn dat consumenten zich online oriënteren en daarna naar de fysieke winkel gaan om de aankoop te doen. Dit proces staat ook wel bekend als kanaalswitch. Uiteraard spreekt het voor zich dat de combinatie van een fysieke winkel en webshop voorziet in de klantbehoefte van deze tijd. Het starten van een eigen webshop hoeft tegenwoordig niet meer moeilijk te zijn. Er zijn ook eenvoudige webshops te maken. Wel is het belangrijk om aan de vindbaarheid van de webshop te werken.
Mijnzzp.nl