Team Mijnzzp

Festival

Er zijn veel ondernemers die het nut inzien van het regelmatig bloggen. Bloggen is iets wat al lang gedaan wordt. Wanneer je als ondernemer graag wil starten met bloggen is het van belang dat je ook inhoudelijk goede blogs schrijft. Niet ieder verhaaltje is namelijk een goed artikel. Je wilt als ondernemer natuurlijk wel een bepaald doel bereiken met jouw zakelijk geschreven blog.

Inhoudsopgave
Wat is een goede zakelijke blog?
Starten met schrijven
De structuur van je blog
Zorg voor een stevig verhaal
Schrijven voor een zakelijke doelgroep

Wat is een goede zakelijke blog?

Een goede zakelijke blog is gericht op een bepaalde specifieke doelgroep. Het is belangrijk dat je artikel beschikt over een logische opbouw. Hierdoor herkent de lezer van jouw artikel zichzelf in jouw verhaal. Om een goede zakelijke blog te schrijven, moet je ervoor zorgen dat de inhoud waardevol is. Met korte, algemene verhalen bereik je vaak niet het gewenste resultaat. Je wilt natuurlijk wel dat jouw blog wordt weergegeven in de eerste zoekresultaten van Google.

Hiervoor is het van belang dat je veel waarde toevoegt aan jouw blog. De lezer wil namelijk graag iets leren of lezen waar hij of zij echt iets aan heeft. Ook is het van belang dat je jouw artikel prettig en leesbaar schrijft. Dit wil zeggen dat je begrijpelijke taal gebruikt. Tot slot is het van belang dat je denkt aan zoekmachineoptimalisatie. Je wilt natuurlijk graag dat je een zo groot mogelijke doelgroep bereikt met de door jouw geschreven artikel.

Starten met schrijven

Ze zeggen wel eens, een goede voorbereiding is het halve werk, dat is ook echt zo wanneer het om bloggen gaat. Je kunt nooit in één blog alles vertellen met betrekking tot een bepaald onderwerp. Ook niet wanneer je een ellenlange blog schrijft. Dat is namelijk niet interessant en prettig om te lezen.

Om deze redenen is het belangrijk dat je vooraf nadenkt over de doelgroep die je wilt bereiken, en welke vorm je jouw blog wilt geven. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een lijst met tips, een stappenplan of een interview. Wanneer je dit hebt bepaald kun je gaan nadenken over de inhoud van je blog.

Met het schrijven van een zakelijke blog wil je als ondernemer graag iets bereiken. Je wilt mogelijk de lezer aansporen tot het kopen van een bepaald product of dat mensen deelnemen aan een bepaalde training bijvoorbeeld. Wanneer je al deze dingen hebt bepaald kun je aan de slag met schrijven waarbij het belangrijk is dat je oog hebt voor een duidelijke opbouw en structuur.

De structuur van je blog

Om ervoor te zorgen dat een artikel leesbaar is, is het van belang dat je in het schrijven van een artikel rekening houdt met een duidelijke en logische structuur. Dit begint al bij het verzinnen van een titel. Je blogtitel moet namelijk niet te lang zijn en moet een bepaald gevoel bij de lezer opwekken. Bovendien moet de blogtitel ook iets zeggen over de inhoud van de blog. Zo weet de lezer wat hij kan verwachten wanneer hij of zij het artikel leest.

Vervolgens begin je met het schrijven van een korte inleiding. Na je inleiding ga je inhoudelijk verder in op het onderwerp van de blog. Hierin geef je antwoord op de hoofdvraag van het artikel. Je artikel mag best lang zijn, maar niet te lang. Je moet er namelijk voor zorgen dat jouw artikel niet gaat vervelen bij de lezer en dat ze vervroegd afhaken. Na de inhoud ga je aan de slag met het schrijven van een pakkende slottekst. In deze slottekst kun je bijvoorbeeld de belangrijkste punten nog eens herhalen of kun je nog een laatste tip geven.

Zorg voor een stevig verhaal

De kwaliteit van je artikel is eigenlijk wel het allerbelangrijkste. Je schrijft je artikel namelijk niet zomaar. Je wil de lezer graag iets duidelijk maken, of ergens van overtuigen. Het is belangrijk dat je dit ook laat merken in de tekst, zonder hierbij druk op de lezer uit te oefenen. Wanneer je graag een product wil verkopen kun je bijvoorbeeld de kwaliteiten van het product benoemen.

Daarnaast is het belangrijk dat je begrijpelijke taal gebruikt bij het schrijven van je artikel. Moeilijke termen kun je maar beter achterwege laten. Tot slot is het belangrijk dat je vooral jezelf blijft en je persoonlijk richt tot de lezer. Dat is namelijk iets wat veel lezers graag willen. Door te schrijven zoals je ook praat komt de boodschap die jou over wil brengen, veel beter over bij de lezer. Bovendien moet de manier van schrijven passen bij wie jij bent als persoon. Je hoeft jezelf namelijk niet anders voor te doen dan dat je bent.

Schrijven voor een zakelijke doelgroep

Het schrijven van een zakelijke blog is dus meer dan alleen het schrijven van een verhaaltje. Er komt namelijk best veel bij kijken. Wanneer je graag wil dat jouw artikel goed vindbaar is in de zoekmachines, is het van belang dat je rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie. Het is belangrijk dat je bepaalde zoekwoorden in je tekst gebruikt die betrekking hebben op datgene wat je met jouw artikel wil bereiken.

Mensen zoeken vaak iets op bij een zoekmachine omdat zij bijvoorbeeld een bepaalde vraag hebben rondom een specifiek onderwerp. Het is dan voor jou als schrijver belangrijk dat je bij het schrijven van je artikel je focust op jouw doelgroep. Wanneer het over een specifieke vraag gaat, geef je in jouw artikel bijvoorbeeld antwoord op deze vraag en promoot je een specifiek product. Bij het schrijven van een goed zakelijk artikel komt dus heel wat kijken. Het is dan ook niet iets wat je vaak even in een verloren kwartiertje doet.

Mijnzzp.nl