Ben je een ondernemer die altijd dezelfde prijs hanteert voor de verkoop van producten of diensten? Je kan met prijzen variëren als de situatie daartoe aanleiding geeft. Er zijn allerlei manieren om dat te doen, zodat je daarmee onderscheid maakt en de prijs afstemt op specifieke situaties. Als ondernemer hoef je zeker niet iedere keer dezelfde prijs te hanteren. Het variëren met de prijzen kan in bepaalde situaties zelf slim zijn.
Inhoudsopgave
• Verschillende prijzen hanteren
• Bied pakketten aan
• Geef eens wat extra’s weg
Maak gebruik van prijsankers
Verschillende prijzen hanteren
Het is natuurlijk logisch dat je met standaardprijzen werkt, maar er zijn situaties, waarin je de prijs kan verhogen. Bijvoorbeeld als er ineens een spoedklus is waardoor je ander werk aan de kant moet leggen of langer doet moet werken. Ook voor opdrachten die je in het weekend uit moet voeren, is het mogelijk om de prijs te verhogen. Heb je een horecazaak? In dat geval valt te overwegen om op rustige momenten op de dag in een aanbieding te voorzien. Zo trek je extra klanten die anders wellicht naar je zaak komen.
Bied pakketten aan
Een andere manier om met prijzen te variëren, is door pakketten aan te bieden. Op deze manier kan je bijvoorbeeld meerdere diensten of meerdere producten in één pakket aanbieden. Daar is dan prijsvoordeel aan verbonden, waarbij het totale pakket van diensten of producten goedkoper is dan wanneer de klant deze los afneemt. Op deze manier genereer je een extra verkoop.
Geef eens wat extra’s weg
Het aanbieden van een korting is altijd interessant voor consumenten, maar je kan in plaats van een korting aan te bieden ook eens wat extra’s weggeven. Denk daarbij aan een klein cadeautje bij een aankoop of aan het luxe inpakken van een product. Op deze manier ervaren consumenten dat zij meer krijgen dan waarvoor zij betalen.
Maak gebruik van prijsankers
Het gebruikmaken van prijsankers is een beproefde methode voor veel ondernemers. Hierbij zet je een hoge prijs, gemiddelde prijs en lage prijs neer. De psychologie van de prijs werkt zo dat consumenten eerder geneigd zijn om de middelste optie te kiezen. Door de psychologie van de prijs te gebruiken, is het mogelijk om meer omzet te boeken. Bovendien houd je er tevreden klanten aan over die bij jou een product of dienst hebben afgenomen.
Mijnzzp.nl