Team Mijnzzp

Online winkel

Het verhogen van het aantal bezoekers van je webshop is voor de meeste ondernemers belangrijk. Het is echter ook belangrijk om te kijken naar de conversie rate van de webshop. Het verhogen van het aantal bezoekers en de conversie rate hebben indirect wel met elkaar te maken. De eerste stap die je voor jezelf moet bepalen, is het doel dat je precies wil bereiken. Is dat meer organische bezoekers of juist het verhogen van de conversie? Zorg ervoor dat je hier helder in bent, want alleen dan kun je een doeltreffend plan opstellen. Het alleen verhogen van het aantal bezoekers hoeft namelijk niet in te houden dat de conversie rate zal toenemen.

Inhoudsopgave
Organische zoekresultaten
Zoekmachine optimalisatie toepassen
Zorg voor een goed webshop design
Analyseer je concurrenten
Bekijk de content van andere webshops
Start zelf een blog binnen je nichemarkt
Schrijf gastblogs voor op andere websites
Social Media Marketing
Promoot je webshop overal
Vul de title tags en meta description in
Optimaliseer alle foto’s en andere afbeeldingen
Interne linkstructuur opbouwen
E-mail marketing
Verhoog de interactie met je klanten
Gebruik Google search console
Ga samenwerkingen aan met influencers
Maak gebruik van affiliate marketing

Organische zoekresultaten

De beste manier om meer bezoekers te krijgen op je webshop is door meer organische zoekresultaten te krijgen. Je bereikt dan namelijk een groter publiek dat je webshop zal bezoeken en waarschijnlijk ook iets aanschaft! Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om op relevante zoekwoorden gevonden te worden. Voor een webshop zijn dit vooral de long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bestaan minimaal uit drie of meer woorden. Denk bijvoorbeeld aan "mooie witte schoenen" en niet aan "schoenen". De concurrentie op long tail zoekwoorden is veel minder. Dit maakt het makkelijker om op organische zoekresultaten te scoren.

Zoekmachine optimalisatie toepassen

Zoekmachine optimalisatie is iets wat iedere webshophouder en online marketeer moet kennen. Door je website goed in te richten kun je beter gevonden worden door zoekmachines. Er zijn veel manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar de beste methode is altijd het opzetten van een SEO-strategie. Een SEO-strategie bestaat uit verschillende onderdelen zoals het optimaliseren van je website, de vindbaarheid verbeteren en de juiste doelgroep aanspreken om op lange termijn meer bezoekers te krijgen naar je website.

SEO is geen kwestie van één keer doen en het dan goed te laten zijn, maar veel meer een manier waarop je structuur aanbrengt, om op termijn beter gevonden te worden door zoekmachines zoals Google. Zoekmachine optimalisatie kan afhankelijk van de zoekwoorden moeilijk zijn. Daarnaast kan Nederlands zoekmachine optimalisatie heel anders zijn dan internationale zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie kan in sommige gevallen zelfs per regio verschillen.

Zorg voor een goed webshop design

Het is echt superbelangrijk dat je webshop technisch en grafisch goed werkt. Dit is de eerste indruk die je biedt aan je bezoekers. Let er op dat het niet te druk word en dat het vooral duidelijk is. De gebruiksvriendelijkheid van je webshop zal voor een groot deel het succes van je webshop bepalen. Dit heeft ook betrekking op de laadsnelheid van je webshop. SEO gaat niet alleen over je content en foto's, maar ook over de snelheid van je webshop. Er zijn ook verschillende CMS-systemen die je hiervoor kan gebruiken. Technische optimalisatie moet op de breedst mogelijke manier kloppen om te scoren.

Analyseer je concurrenten

Bekijk en onderzoek wat je verschillende concurrenten doen om hun online vindbaarheid te vergroten. Bekijk welke kanalen zij gebruiken en/of dit voor jouw bedrijf relevant kan zijn. Kijk ook naar het linkprofiel van de concurrenten. De meeste grote webshops houden zich actief bezig met linkbuilding om meer autoriteit op te bouwen. Goede linkbuilding maakt je webshop beter vindbaar in de zoekmachines. Online marketing heeft in de meeste gevallen ook betrekking op het verkrijgen van externe backlinks.

Bekijk de content van andere webshops

Online marketing heeft ook betrekking op contentmarketing. Contentmarketing maakt je website of webshop beter vindbaar, en is een effectieve manier om meer bezoekers aan te trekken. Potentiële klanten kunnen namelijk ook binnenkomen door middel van relevante content. Je website krijgt hierdoor al snel meer bezoekers, omdat de vindbaarheid hierdoor zal toenemen. Het is wel belangrijk om relevante content te koppelen aan je producten of diensten. Dit soort content is meestal heel waardevol en kan ook de conversies doen toenemen.

Start zelf een blog binnen je nichemarkt

Om je vindbaarheid duurzaam te verhogen is het slim om te gaan bloggen. Bloggen helpt je om een betere vindbaarheid te krijgen en daardoor komen er meer bezoekers op je webwinkel. Maak gebruik van je eigen webshop, of een nieuwe website om zo meer bezoekers naar je website te krijgen. Binnen je artikelen kan je de laatste trends onder de aandacht brengen en andere goede content maken. Een eigen blog kan veel extra pagina's opleveren en zo uitgroeien tot een succesvolle website.

Schrijf gastblogs voor op andere websites

Online marketing, zoekmachine adverteren en social media marketing kennen de meeste webshophouders wel. Een relatief nieuwe online marketingstrategie is gastbloggen en het inzetten van advertorials. Gastblogs en advertorials zijn beide content marketing strategieën die je als webshophouder kunt inzetten om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Hierdoor zul je in de meeste gevallen een hogere positie kunnen behalen in de zoekmachine resultaten. Website bezoekers van andere websites zullen via een externe blog terechtkomen op je webshop.

Social Media Marketing

Social media gebruiken kunnen we iedereen aanraden, zeker in het begin. Als je nog geen website of webshop hebt, kan je er zelfs voor kiezen om meteen een Facebookpagina te starten. Er zijn tegenwoordig veel social media kanalen die je kan inzetten. Wel is het belangrijk om oog te houden voor je doelgroep. Niet alle social media kanalen zijn geschikt, afhankelijk van je dienst of product. Vergeet overigens niet om YouTube video's te maken. YouTube is met betrekking tot online marketing zeer belangrijk.

Promoot je webshop overal

Online marketing draait vooral om je online zichtbaarheid. Het vergoten van je online zichtbaarheid is op veel manieren mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan alle bedrijvengidsen die er zijn. Dit zijn meestal waardevolle backlinks die je eigen webshop een flinke boost kunnen geven in de zoekmachines. Het kan wel een opgave zijn om op alle websites de vereiste velden in te vullen.

Vul de title tags en meta description in

Per pagina kun je de paginatitel en meta description invullen in de meeste softwareprogramma's die webshophouders gebruiken. Dit is de tekst die later in de zoekresultaten voorkomt. Zorg dat je belangrijkste zoekwoord voorkomt in de meta titel. Een goed ingevulde meta titel kan het verschil maken met betrekking tot de vindbaarheid.

Optimaliseer alle foto’s en andere afbeeldingen

Google en andere zoekmachines kijken ook naar de foto's en andere afbeeldingen binnen je webshop. Zorg ervoor dat je unieke en kwalitatieve foto's en afbeeldingen gebruikt. Geef alle foto's en afbeeldingen een unieke bestandsnaam en geen nummer. Google en andere zoekmachines begrijpen anders niet waar de afbeelding over gaat. Een afbeelding met een fiets noem je dus bijvoorbeeld "Vrouw op Gazelle fiets" en niet "gaz145". Het is belangrijk dat alle producten met afbeeldingen een unieke bestandsnaam krijgen.

Interne linkstructuur opbouwen

Het is een goed idee om voldoende interne links toe te passen binnen je webshop. Interne links worden best vaak vergeten, maar dragen op een belangrijke manier bij aan het optimaliseren van je webshop. Google begrijpt hierdoor beter de structuur van je website. Het is wel belangrijk om alleen relevante links op te nemen. De interne linkstructuur van je website is dus belangrijk en kan ook handig zijn voor je website bezoekers.

E-mail marketing

Binnen de online marketing wereld is er soms te weinig aandacht voor e-mails en e-mail marketing. Het is echter één van de meest effectieve manieren om bezoekers naar je webshop te krijgen. Een zeer belangrijk aspect binnen deze marketingstrategie is het versturen van juiste en geschikte e-mails. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van een e-mail wanneer iemand jarig is. Natuurlijk moet je ook nadenken over een duidelijke call to action.

Verhoog de interactie met je klanten

Meer bezoekers aantrekken is ook mogelijk door het verhogen van de interactie met je doelgroep. Het is dus belangrijk om niet alleen te ontvangen, maar juist ook te zenden. Dit werkt ook heel goed om de naamsbekendheid van je webshop verder te vergroten. Het verhogen van de interactie kan ook door middel van het maken van video's over je webshop en producten.

Gebruik Google search console

Gebruik Google search console om je webshop grondig te analyseren. Je krijgt een overzicht van hoe je website gevonden wordt door zoekmachines. Zo leer je wat er goed gaat en waar verbetering nodig is, zodat meer bezoekers naar jouw webshop toe blijven stromen. Het goed vindbaar zijn heeft alles te maken met het analyseren van je gegevens.

Ga samenwerkingen aan met influencers

Maak gebruik van influencers die producten aanbieden aan hun doelgroep. Er zijn verschillende influencers die vormen van samenwerking aangaan. Je kunt hierbij denken aan product reviews, een gratis sample of aan een voorproefje van het nieuwste product. Deze samenwerking wordt dankzij de volgers die influencers op social media hebben snel verspreid. Het is wel belangrijk om een influencer te zoeken binnen je nichemarkt.

Maak gebruik van affiliate marketing

Affiliate marketing is een van de beste manieren om snel meer bezoekers naar je webshop te krijgen. Het zijn andere bloggers die reclame maken voor je producten. Je zult zien hoeveel meer bezoekers je krijgt naarmate de affiliate marketing campagne vordert. Bezoekers die je website verlaten zonder iets te kopen kosten je verder ook niets.

Mijnzzp.nl