Het is voor veel ondernemers belangrijk om goed vindbaar en zichtbaar te zijn in Google. Er komen namelijk meer bezoekers naar je website als je op een hoge positie tevoorschijn komt in de zoekmachine. Linkbuilding draagt daaraan bij en vergroot daarmee ook je website autoriteit. Er zijn daarin twee zaken te onderscheiden, namelijk interne en externe linkbuilding. Bij interne linkbuilding breng je op je eigen website links aan om de bezoekers de weg te wijzen naar extra informatie. Dat is goed voor de SEO. Bij externe linkbuilding gaat het om plaatsing van links naar jouw website op relevante websites.
Inhoudsopgave
Sterk linkprofiel opbouwen
• Verschillende soorten externe links
• Kwaliteit van externe backlinks
Sterk linkprofiel opbouwen
Het kost tijd om een sterk linkprofiel met externe links op te bouwen. Het is ideaal als je een eigen blog hebt met goede content, waarbij bezoekers de inhoud delen op andere platforms en naar jouw website verwijzen. Tegenwoordig zijn er ook veel mogelijkheden om artikelen te plaatsen op relevante websites met daarin een externe link naar jouw website. Bijvoorbeeld in de vorm van een gastblog. Het is belangrijk om doorlopend aandacht te besteden aan het opbouwen van een goed linkprofiel. Denk niet slim te zijn en rechtstreeks links te kopen, want het algoritme van Google ziet dat snel en dat is niet positief.
Verschillende soorten externe links
Er zijn verschillende soorten externe links die ook wel bekend staan als backlinks. De beste backlinks zijn wat dat betreft natuurlijke backlinks die van zichzelf ontstaan. Bijvoorbeeld omdat iemand een link opneemt naar je website omdat daar belangrijke inhoud te vinden is. Daarnaast zijn er backlinks waar jij de hand in hebt, zoals door middel van gastbloggen of door een verzoek aan websitehouders om een link te mogen plaatsen. Zo zijn er ook nog links die je op eigen initiatief plaatst door deze op een forum achter te laten of in een reactie.
Kwaliteit van externe backlinks
Om de autoriteit van je website te vergroten, is het belangrijk om kwalitatieve externe backlinks te realiseren. Dat betekent dat de backlinks vooral op relevante websites dienen te komen en het liefst op sites die zelf een hoge autoriteit hebben. Maak bij backlinks goed gebruik van ankerteksten door daar zoekwoorden voor te gebruiken.
Lees ook: Wat is een meta description en is dat nodig?
Mijnzzp.nl