Heb je een Duits bedrijf opgericht of ga je als Nederlands bedrijf de Duitse markt op? Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar Duits personeel. Maar Duits personeel vinden is best nog een klus. Hoe doe je dat?
Zoeken op XING
Personeel vind je in Duitsland vooral op het online platform XING. Het is te vergelijken met LinkedIn in Nederland. Het biedt verschillende advertentiemogelijkheden, zodat je je vacature kunt laten opvallen. Ook kun je er lid worden van groepen en biedt het nog allerhande andere mogelijkheden voor bedrijven. Een prima plek om Duits personeel te werven of om klanten te zoeken.
Een bureau inhuren
Heb je zelf niet zoveel kennis van de Duitse markt, dan kun je ook een vacature laten platen bij het Bundesagentur für Arbeit. Dat is vergelijkbaar met het UWV in Nederland. Daarnaast zijn er nog allerlei bureaus die je kunnen helpen om de juiste medewerker te vinden.
Bureaus voor recruitment in Duitsland hebben vaak een groot bestand met beschikbare medewerkers, of weten in ieder geval hoe je Duitse kandidaten benadert. Daardoor is de kans van slagen een stuk groter.
Wees je bewust van de verschillen
Waarschijnlijk vind je het personeel dat je zoekt als je je bewust bent van de verschillen. Zo is er bijvoorbeeld een verschil in salaris. Duitsland heeft absoluut een werknemersmarkt. De kandidaat geeft zelf aan wat hij of zij wil verdienen. Een sales manager Duitsland verdient er bijvoorbeeld tussen de 70.000 euro en 90.000 euro per jaar. Dat bedrag is afhankelijk van de branche en de regio. Zo is Zuid-Duitsland iets duurder dan andere regio’s.
Ook qua cultuur zijn er verschillen. Duitsers houden van straight-to-the-point werken en communiceren. Ditjes en datjes zijn er niet zo belangrijk. Verhalen uit de privésfeer worden alleen gedeeld als er nog tijd over is, maar anders staat het werk voorop.
Beloof een inwerkperiode
Duitsers hechten veel waarde aan een inwerkperiode. Een Duitse medewerker wil goed ingewerkt worden en stelt veel vragen. Ze lopen meestal twee, drie of vier weken mee binnen het bedrijf. Dat is fijn, want na een half jaar kan de medewerker al compleet zelfstandig aan de slag. Wanneer je afspraken maakt, worden de bedrijfsprocessen precies volgens de afspraken uitgevoerd.
Een inwerkperiode is dus belangrijk. Zorg ervoor dat je tijd maakt om de medewerker helemaal in te voeren in het bedrijf. Op die manier heb je de grootste kans op een vruchtbare samenwerking.
Laat je helpen door een adviseur
Kom je er niet uit? Laat je dan helpen door een adviseur van een recruitmentbureau, of door een juridisch en fiscaal adviseur. Samen reken je dan door wat fiscaal en juridisch het meest gunstig voor je bedrijf is.
In samenwerking met gatewaytogermany.nl
Mijnzzp.nl