Team Mijnzzp

Amsterdam

Contentmarketing wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het heeft veel voordelen ten opzichte van adverteren via banners. In tegenstelling tot advertenties, investeer je met contentmarketing namelijk in de lange termijn. Je kunt er blijvend meer klanten mee aantrekken en aan je binden. Er zijn dan ook veel bedrijven die volop inzetten op contentmarketing. Contentmarketing komt tegenwoordig op verschillende manieren voor.

Het is dus geen wonder, dat steeds meer bedrijven het als een onmisbaar onderdeel van hun marketingstrategie zien. Maar hoe werkt contentmarketing nou precies? Lees hieronder wat de voordelen van contentmarketing zijn, voor wie het geschikt is, welke verschillende vormen je kunt inzetten en wat het kost (én oplevert).

Inhoudsopgave
De voordelen van contentmarketing
Voor wie is contentmarketing geschikt?
Verschillende vormen van contentmarketing
Gastbloggen voor meer bezoekers en klanten

De voordelen van contentmarketing

Contentmarketing draait om het creëren en verspreiden van relevante en informatieve content voor de beoogde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan kennisdelen via (gast)bloggen, vloggen en social media posts. Deze content is daadwerkelijk interessant en waardevol voor potentiële klanten. Het komt daarom geloofwaardiger over dan reclame of advertising.

Linkbuilding (het creëren van een netwerk van externe links) is een groot voordeel van contentmarketing. Overal op het internet kan je content gedeeld worden, waardoor je website op veel plekken vermeld zal worden met een backlink. Dit kan een sneeuwbal-effect tot gevolg hebben: steeds meer mensen klikken door naar je website en hierdoor stijgt je positie in zoekmachines, waardoor nog meer potentiële klanten je website vinden.

Het algoritme van Google kijkt namelijk bij het bepalen van de positie ook naar de autoriteit van een website, die deels bepaald wordt door het aantal backlinks. Dit effect wordt nog extra versterkt als je content gedeeld wordt op websites die volgens Google al veel autoriteit hebben. Een goed voorbeeld hiervan is gastbloggen op een website met een groot bereik.

Daarnaast creëer je met contentmarketing meer aandacht voor de onderwerpen waar je bedrijf zich mee bezighoudt. Oftewel, je zet de urgentie van je product of dienst op de kaart. Dit zal vervolgens de juiste doelgroep aantrekken. Potentiële klanten voelen zich namelijk aangesproken door het thema en de toon van je content. Dit is werkelijk de beste reclame voor je bedrijf.

Voor wie is contentmarketing geschikt?

Geen serieus bedrijf of online marketeer kan meer om contentmarketing heen. Contentmarketing zet relevante informatie over het onderwerp van je product of dienst in de schijnwerpers. Ook vergroot het de belevenis van een merk bij klanten, wat voor binding zorgt. Dit is van groot belang in deze tijd, waar klanten veel informatie op zich krijgen afgevuurd en vooral zoeken naar authenticiteit.

Contentmarketing is dus geschikt voor ieder bedrijf dat door middel van content klanten wil aantrekken. Denk bijvoorbeeld aan business-to-business bedrijven of modemerken die influencers inzetten om de juiste doelgroep te bereiken met leuke, informatieve content.

Verschillende vormen van contentmarketing

Wie met contentmarketing aan de slag wil, zal al snel door de bomen het bos niet meer zien. Er zijn veel verschillende manieren waarop je content kunt inzetten voor je bedrijf. We hebben de belangrijkste op een rijtje gezet:

  • Native advertising is niets meer of minder dan het creëren van advertenties op basis van content, zoals gastbloggen tegen een vergoeding of het publiceren van gesponsorde content. De inhoud is relevant voor de doelgroep en het wordt op natuurlijke wijze getoond. Een andere benaming hiervoor is ook wel eens artikel marketing.
  • Storytelling richt zich op het vertellen van een verhaal. Hierbij wordt het persoonlijke en het emotionele opgezocht. Je creëert een authentiek en eerlijk verhaal om een relatie met je klanten op te bouwen.
  • Inbound marketing is de overkoepelende term voor de marketingstrategie waar contentmarketing ook onder valt. Met deze strategie trek je klanten aan door waardevolle informatie aan te bieden, zodat je gevonden wordt door jouw doelgroep zonder dat ze het gevoel hebben beïnvloed te zijn door reclame.
  • Videomarketing is een groeiende en veelbelovende tak binnen de contentmarketing. Je vertelt je boodschap door middel van bewegend beeld en audio. Hierdoor word je beter gevonden op het internet en blijven bezoekers gemiddeld langer op je website.
  • Influencer marketing is het inzetten van een influencer om je doelgroep te bereiken. Een influencer is iemand die bekend is bij je doelgroep. Door samen te werken kan de influencer jouw boodschap overbrengen, op een leuke, authentieke manier. Hier vind je 20 succesvolle voorbeelden van influencer marketing.

Gastbloggen voor meer bezoekers en klanten

Samengevat kent contentmarketing veel voordelen om je bedrijf effectief onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Veel mensen vragen zich af wat contentmarketing kost, maar een betere vraag is eigenlijk: wat levert het mij op? Je creëert een online netwerk van links die naar je website verwijzen, je bouwt autoriteit op en trekt meer bezoekers en klanten aan. Het is wel belangrijk om samen te werken met websites die al autoriteit hebben.

Mijnzzp.nl