Ben je van plan om een campagne te starten op social media dan is het handig om daarvoor een plan op te stellen. Een social media plan richt zich op een afgebakende actie, zoals het aanprijzen van een nieuw product. Het is wat dat betreft dus geen complete social media strategie, maar maakt er als actieplan wel onderdeel vanuit. Er is bij een social media plan dan ook sprake van een begin en een eind. Volg het stappenplan hieronder om direct van start te gaan.
Inhoudsopgave
• Bepaal wat je wilt bereiken
• Stel de vorm vast
• Kies het juiste kanaal
• Zorg voor de perfecte timing
Bepaal wat je wilt bereiken
Het is bij het maken van een social media plan belangrijk om alles vast te leggen. Dit schept helderheid en helpt je om je campagne tot een succes te maken. Bepaal wat, maar ook wie je wilt bereiken en welke boodschap je wilt uitdragen.
Stel de vorm vast
De volgende stap voor het maken van een social media plan is het vaststellen van de vorm. Wil je de boodschap bijvoorbeeld uitdragen in een video of krijgt je verhaal een storytelling-vorm met tekst en afbeeldingen?
Kies het juiste kanaal
Je campagne op social media is pas effectief als je de doelgroep weet te bereiken. Daarom is het belangrijk om vast te stellen welk kanaal je gebruikt. Video’s doen het natuurlijk goed op TikTok, maar zijn ook in te zetten op YouTube en op andere social media kanalen. Het is uiteraard mogelijk om meerdere kanalen te gebruiken, maar meer hoeft niet altijd beter te zijn.
Zorg voor de perfecte timing
Het is uiteraard van belang dat je boodschap op het ideale moment onder de ogen van je doelgroep komt. Daarom is het aan te raden voor de perfecte timing te zorgen. Open je pas over een paar maanden je winkel of je product lanceert, hoef je daar niet al te vroeg aandacht voor te vragen. Of je doet dat wel, maar dan bouw je met je social media campagne langzaam op om de nieuwsgierigheid te wekken. Verder kan je ook rekening houden met een goede timing door een contentkalender te maken.
Mijnzzp.nl